Hits og innlogginger på Ciscos hjemmeside, som tillater brukere å skrive sine ordrer online, har hatt en eksponensiell vekst de siste månedene, noe som har ført til sterkt reduserte kostnader på kundesupport, ifølge Todd Elizalde.
- 70 prosent av de som logget seg inn på vår hjemmeside sier det sparte dem for en telefonsamtale til oss, sa Elizalde under et foredrag på Networld+Interop i Las Vegas mandag. Han opplyste samtidig at Cisco anslagsvis vil omsette for to milliarder dollar via sin web-tjeneste - en noe vel ambisiøs forventning, ifølge enkelte analytikere.
For fremdeles sliter også Cisco med noen mangler på sin web-tjeneste. Selv om den kan motta og konfigurere ordrer, kan den ikke motta og foreta finansielle transaksjoner. Men selskapet håper nye standarder som eksempelvis SET-spesifikasjonen (secure electronic transaction) vil endre dette iløpet av de kommende månedene.
Bare i mars fikk Ciscos hjemmeside over én million hits og vel 400.000 innlogginger. Siden for ordrestatus fikk i overkant av 78.000 hits i samme periode, skriver PC Week.