Medier i flere land retter et søkelys mot nye metoder som IT-giganter tar i bruk for å betale mindre skatt. I digi.no har vi pekt på særlig Apple og Google.
Les også:
- [22.07.2013] 15 tiltak mot skatteunndragelse
I en artikkel i Wall Street Journal denne uken pekes det på hvordan programvareselskaper utnytter nettskyen til å skaffe seg skattefordeler.
Poenget er at når man leverer programvare som en tjeneste, kan utsalgsstedet lett plasseres i et skatteparadis.
Amerikanske myndigheter har begynt å drøfte problemet, fordi skatteinngangen fra store IT-selskaper er blitt merkbart lavere de siste årene.
Et eksempel er Microsoft. Wall Street Journal siterer en rapport fra en underkomite i senatet. Underkomiteen – «Senate Permanent Subcommittee on Investigations» – gransket Microsoft-tall for tre års perioden ut 2011, og konstaterte at 47 prosent av selskapets amerikanske omsetning ble levert gjennom en datasentral i Puerto Rico. Datasentralen har 177 ansatte. Bedriftsbeskatningen i Puerto Rico er betydelig lavere enn i det kontinentale USA.
– Ved å kanalisere sin virksomhet gjennom Puerto Rico, sparte Microsoft over 4,5 milliarder dollar i skatter og avgifter på varer solgt i USA for tre års perioden ut 2011, heter det i rapporten.
Et annet eksempel er VMware: I den samme tre års perioden økte VMware sin omsetning med 86 prosent, og tredoblet sitt nettoresultat før skatt. Samtidig betalte selskapet betydelig mindre skatt i USA. For regnskapsåret 2010–2011 var skatteprosenten nede i 4.
Ifølge Wall Street Journal har amerikanske skattemyndigheter gransket flere tilfeller der tjenesteleveranser flyttes fra USA til Irland. Skattesatsen er 12,5 prosent i Irland, 35 prosent i USA. Det er ikke avdekket ulovligheter.
Avisa viser også til skatteekspert Eduard Sporken i KPMG som nylig innledet på en konferanse om internasjonal beskatning. Han pekte på at nettskyteknologi også gir store selskaper utenfor IT-bransjen en anledning til å spare skatt ved å flytte sine private nettskyer til land som Irland.
I Norge burde det være en åpenbar utfordring for skattemyndighetene at gjentatte overslag over markedet for nettannonsering tyder på at Google, bare i nettannonser, har en årsomsetning på minst en milliard kroner.
I fjor høst anslo for eksempel Google Norge-sjef Jan Grønbech overfor Kampanje at søkemotorannonsering lå an til å vokse til 1,3 milliarder kroner i 2012. Økningen var 40 prosent i 2012 og antas å bli tilsvarende i 2013. Den gjengse oppfatningen er at Google stikker av med 90 prosent av dette markedet. Det gir en omsetning i 2011 på mellom 1,1 og 1,2 milliarder kroner.
For et år siden anslo NA24 Googles omsetning i Norge til rundt en milliard kroner i 2011, noe Grønbech nektet å kommentere. NA24 konstaterte: «Ikke dårlig for en bedrift med kun noen og tyve ansatte.»
Den offisielle omsetningen til Google Norge er langt mindre.
Ifølge proff.no hadde «Google Norway AS» i 2011 en omsetning på 53 millioner kroner og et resultat før skatt på 1,9 millioner kroner. Regnskapstallene for Google Norge tyder også på nedgang, ikke framgang: Omsetning og resultat var langt høyere i 2009 enn i 2011, henholdsvis 76 millioner kroner og 5,4 millioner.
Forklaringen er at kundene kjøper ikke sine søkeannonser fra Google Norge.
Man skjønner at skattemyndighetene klør seg i hodet. Det er ikke like lett å skjønne hvorfor dette ikke utløser en mer faktapreget politisk debatt om det som mange oppfatter som en uheldig side ved globaliseringen.