I januar annonserte de tre store regionalavisene at de ville satse sammen på Internett. Ikke bare på annonsesiden, men også redaksjonelt. Det første synlige beviset på denne satsingen, der partene skal putte inn 210 millioner kroner over tre år, skal etter planen offentliggjøres i juli.
Det opplyser sjefredaktør i Bergens Tidende, Einar Haalien, til digitoday.no under avslutningen av 'Konferansen Media 2000' i Bergen.
Ideen er å ta utgangspunkt i de tre regionenes sterke eliteserielag., men det vil også bli satt fokus på internasjonal fotball. Ifølge Haalien kommer andre trinn når Premiere League i England setter i gang i høst og så skal de bygge videre, sten for sten.
Produktet skal i utgangspunktet også tilbys andre medieaktører, og Haalien regner med å treffe noen hindringer på veien.
Blant annet har Norges Fotballforbund annonsert at de vil selge eksklusive rettigheter i alle de nye, digitale mediene, noe Haalien selvsagt ikke er spesielt fornøyd med. Det innebærer at det for eksempel kan bli vanskelig å rapportere direkte fra fotballkamper over Internett.
- Vi er spente på hvordan dette vil gå og stiller oss absolutt bak Redaktørforeningens utspill. Vi kan ikke skjønne at NFF kan hindre vanlig nyhetsformidling, sier han.
Les innlegget fra Nils E. Øy: Hemmelige scoringer bak høye murer
Det er ikke første gang de tre medieselskapene arbeider sammen redaksjonelt, de har gjort det blant annet på utenriksstoff og en del andre områder gjennom årene. Det er imidlertid første gang samarbeidet gjøres på Internett i redaksjonell sammenheng (alle tre er involvert i rubrikktjenesten FINN.no).
De tre avisene har satt ned en samarbeidsgruppe under ledelse av Svein Egil Omdahl fra Stavanger Aftenblad. Han er, ifølge Haalien, ikke minst svært oppegående på rettighetsområdet, et område som er høyaktuelt ikke minst når både spillere, klubber og aviser har sine egne hjemmesider.