BEDRIFTSTEKNOLOGI

Spill Nintendo på mobilen

Mobilspill kan få en ny dimensjon hvis telefonprodusentene svelger TTPcoms agn: Nintendo-spill på mobiltelefonen.

12. juni 2002 - 12:13

Det britiske selskapet TTPcom har portet Nintendo-spillet Hugo and the Evil Mirror til en mobiltelefon, i tillegg til et «shoot´em ups»- og rallyspill. Telefonen er utstyrt med TTPcoms WGE-teknologi (Wireless Graphics Engine) som kjører både en spillapplikasjon, en Java-akselerator og en som skal gjøre det enklere å lage gode brukergrensesnitt til telefonene.

TTPcom inTouch. <i>Foto: TTPcom</i>
TTPcom inTouch. Foto: TTPcom

WGE er en mikroskopisk plattform, med sitt "footprint" på 45 kilobyte. TTPcom skal, ifølge The Register, ha reist rundt til mobilprodusentene og vist frem sitt eget håndsett inTouch, i håp om at de skal kicke nok på konseptet til å vurdere å inkludere WGE i sine fremtidige telefoner.

Nintendo Gameboy bruker ARM-prosessor, og det gjør en rekke mobiltelefoner også - så det skulle være greit å flytte Tony Hawk, Sonic, Mario og andre Nintendo-helter over på mobiltelefonen.

Selskapet prøver å sparke i gang spillutvikling via sitt nettsted 9dots.net, der utviklere kan laste ned et SDK-sett (SDK = programvareutviklingsbyggesett) gratis. Hittil har mer enn 1000 ivrige utviklere lastet ned settet, ifølge en melding på selskapets pressesider.

G-WGE er en åpen standard som hvem som helst kan skrive spill for, og TTPcom har undertegnet avtaler med 10 etablerte spillselskaper. På 9dots.net har de lagt ut 30 spill, alt fra kjøring, til skytespill og gambling. G-WGE støtter det en representant for selskapet kaller tung grafisk manipulasjon, flerlags grafikk med fargenøkkeltransparens.

Selskapet har avtaler med flere maskinvareleverandører, blant annet for Toshibas GPRS i-mode-telefon TS2li, skriver Register.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.