JUSS OG SAMFUNN

Spillet som selger DEG

Et nytt nettspill skal selge spillerne til annonsører, til gjengjeld får spillerne premier og en ikke så veldig sofistikert spilleopplevelse.

12. okt. 2000 - 13:15
Oslo er blant byene man kan besøke i Pointbreaker. <i>Skjermbilde:  Tangogruppen</i>
Oslo er blant byene man kan besøke i Pointbreaker. Skjermbilde:  Tangogruppen

Et norsk selskap har brukt to måneder på å utvikle et helkommersielt nettspill. Annonsører skal sette penger på spillernes aktiviteter, som blant annet inkluderer muligheter for besøk på horestrøket.

Under lanseringen på Imax-kinoen på Aker Brygge onsdag viste Tangogruppen, som står bak det nye nettspillet Pointbreaker, frem en spillverden som er utviklet i ekspressfart.

Spillet, som er laget i Flash går ut på å få 'oppdrag', som man så utfører i håp om å vinne premier. Så må man navigere seg rundt i verden, til forskjellige byer, som bare blir fler og fler etter hvert som man kommer utover i spillet.

For å få til dette må man søke om visum, og for å få det må man svare rett på en rekke spørsmål. Litt Trivial Pursuit også, med andre ord. Deretter er det å hive seg på flyet, passe på at man spiser, sover og dusjer tilstrekkelig til å komme seg rundt i samfunnet, og lete etter spor.

Nettspillet Pointbreaker: Ta en tur til Red Light District. <i>Skjermbilde:  Tangogruppen</i>
Nettspillet Pointbreaker: Ta en tur til Red Light District. Skjermbilde:  Tangogruppen

Man kan også gå på kasino, sove på gaten eller gamble litt på børsen, og hvis man blir blakk kan man søke jobb. Dessuten kan man som nevnt ta en tur på horestrøket, om man vil.

Underveis kan man kommunisere med andre spillere via en chatte-funksjon, og det er lov å hjelpe andre med å løse oppgavene.

Spillet er middels spennende i sin nåværende form, og har preg av hastverk i utviklingen. Men flere observatører på lanseringen mente at selskapet lanserer spillet for å komme tidlig inn og kapre brukere. Gjennom nøye registrering av brukernes aktiviteter, samt adresseregisteret (som er nødvendig for å sende ut premier) hevdes det at Tangogruppen og Pointbreaker vil bygge opp en kundedatabase med svært nøyaktig og segmenterbar informasjon.

Denne informasjonen kan så brukes til å skreddersy reklame rettet mot de forskjelige gruppene, eller segmentene av brukere.

Selskapet skal også knytte spillet opp mot annonsører/sponsorer, slik at hver gang man går inn i en bank for å veksle, så er det for eksempel en DnB-bank. Og hvis man går inn for å få seg litt mat, så er veggene 'brandet' med McChicken King, eller lignende.

Når du går inn på spillets børs-tjeneste, kan denne knyttes opp mot levering av børskurser til mobiltelefonen din.

Spillerne skal kunne vinne reiser, mobiltelefoner, konsertbilletter og andre ting, ved å samle poeng gjennom sine reiser rundt om i spillet.

Spillet er tilgjengelig allerede nå, og skal annonseres tungt på alle TV-kanaler utover høsten.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.