Arrangørene venter rekordbesøk. Messesjef Julius Solheim tror på over 20.000 besøkende mellom 12. og 14. november.
– Hvert år måler vi hvor mange billetter vi har solgt i dagene, ukene og månedene før messen. I år har det vært helt ekstremt, og vi har solgt over dobbelt så mange billetter som på samme tid som i 2019, da messen sist ble arrangert. Årets messe ligger an til å sprenge alle rekorder, sier han.
10.000 kvadratmeter
Spillexo har blitt arrangert i messehallene på Lillestrøm siden 2019, men startet opp på Fornebu i 2012. Totalt er det satt av rundt 10.000 kvadratmeter i messehallene som huser utstillinger fra blant annet spillselskapet Ubisoft, Cyberforsvaret og Elkjøp.
Det er selskapet Norgesexpo som står bak arrangementet. At messen ble avlyst i 2020 kommer klart frem av regnskapene.
I pandemiåret, hvor festivalen ble avlyst grunnet restriksjonene, hadde selskapet driftsinntekter på 175.000 kroner. I 2019 så det lysere ut.
Da hadde selskapet driftsinntekter på rundt fem millioner kroner, og nærmere én million kroner i driftsresultat, viser regnskapstallene.
Åpnes av statsministeren
På messen kan man møte spillutviklere, utdanningsinstitusjoner og gå på seminarer.
Spillexpo åpnes i år av statsminister Jonas Gahr Støre.
– Det høye billettsalget viser at folk, og kanskje særlig ungdom, er tørste på opplevelser. De vil ut og møte ekte mennesker i fysiske omgivelser. Det er selvfølgelig vi veldig glade for, og vi håper å kunne tilby en super messeopplevelse, sier Solheim.
Han sier at Spillexpo fortsatt tar smittevernet på alvorlig. Messesjefen mener derfor det på tross av økende smitte i samfunnet, vil bli et trygt arrangement.
E-sport og cosplay
I tillegg til å møte folk fra norsk spillbransje, er det mulig å prøve VR-briller og retrokonsoller som Nintendo 8-bit og Sega Mega Drive, se cosplay-show og møte Youtube-kjendiser.
Spillexpo satser også år på en ny, stor e-sportssatsing. Der blir det blant annet mulig å møte utøverne.
Også Cosplay-delen av messa kommer til å få et større område enn noen gang før, med flere konkurransekategorier.
– Cosplay og spillkultur henger uløselig sammen, og cosplay-miljøet i Norge vokser. Det trekker også folk utenfor miljøet til messa, for det er jo spennende å se de hundrevis av menneskene vi regner med vil komme til messa kledd ut som sine favoritt-spillkarakterer, sa grunnlegger Erling Løken Andersen til digi.no i september.