Gator er et av de mest utbredte spionvare-programmene med påståtte 40 millioner "brukere" som får skjermene fylt av popup-annonser.
Nå skal Claria/Gator legge om, forteller selskapet i intervjuer med amerikanske medier. det selskapet ikke forteller er at dette neppe skjer frivillig. Nye lovverk rammer nå spionvare-aktørene med både søksmål, bøter og trussel om fengselsstraff. (Se saker i boksen til høyre)
Det nye lovverket er etter alt å dømme drivkraften bak at Claria skal stoppe popup-annonsene, men man gir seg ikke helt.


Hittil har Gator overvåket surfevaner og så servert annoser ut i fra hvilke nettsteder du besøker. Det siste skal det bli slutt på, men overvåkningen vil fortsette.
Gator skal fortsette å samle inn statistikk om brukeres nettvaner. Er du smittet av Gator og besøker mye nettbutikker med IT-varer, vil du i fremtiden få servert IT-annonser på en rekke andre typer internasjonale nettsider du besøker. For Claria skal kjøpe annonseplass og vise sine målrettede annonser.
Claria skal introdusere Behaviorlink, det nye annonse-systemet, i april, forteller selskapet. Selskapet hevder at hele 1400 selskaper har inngått et samarbeid med dem allerede.