Galileo er et europeisk prosjekt som skulle bli bedre enn amerikanernes GPS, og gjøre oss mer uavhengig av amerikansk dominans på dette feltet.
På samme måte som med GPS (Global Positioning System), skal Galileo bli et nettverk av satellitter som skal gjøre mottakerenheter på bakken i stand til å spesifisere sin nøyaktige posisjon. Systemet skal benytte 30 satellitter, istedenfor 24 som GPS-systemet bruker og dermed skal systemet potensielt sett kunne gi bedre nøyaktighet.
Men nå spøker det for EUS prestisjeprosjekt, som er i så alvorlig trøbbel at det nå ligger på finansministerens bord, skriver Aftenposten.
Den mest alvorlige biten går på finansiering. I vår bestemte EUs transportministre å bryte samarbeidet med en gruppe på åtte selskaper som ikke ble enig om hvordan prosjektet skulle drives. Tyskland har foreslått at prosjektet skal drives videre av Det europeiske romfartssentret ESA (European Space Agency).
Galileo-løsningen har en prislapp på 4,9 milliarder dollar, og har slitt med forsinkelser, programvarefeil og krangling mellom de kommersielle eierne. Dette har ført prosjektet inn i en alvorlig krise som kan avspore hele planen.
Den franske, tyske, spanske og britiske alliansen er ikke enige på Galileos operasjonelle struktur og framtidig retning, og EU vil også ha sitt å si. Ifølge Associated Press vil EU søke om et såkalt offentlig-privat partnersamarbeid, som skal dele kostnadene og fullføre den planlagte 30-satelitt-løsningen.
Dersom EUs transportministre skal gjennomføre sin beslutning, vil den stadig voksende regningen til slutt havne på EUs bord. Det betyr at EU i såfall må hente opp rundt 20 milliarder kroner for å redde prosjektet.
Allerede til neste år må EU finne rundt 4,5 milliarder kroner for å fortsette prosektet, skriver Aftenposten.
Fredag møtte EUs budsjettministre for å starte arbeidet med å lage en kuttliste som kan bety at en rekke prosjekter innenfor transport og energi ikke får EUs støtte neste år.