Selv om Kulturdepartementet droper grensen for sponsing i NRK, foreslår de i realiteten en innstramning siden formen på sponsingen i TV-programmer blir svært begrenset.
Restriksjonene vil ramme NRK hardest; statskanalen får kun lov til å bruke navnene på bedriften før og etter TV-programmene (se egen sak i høyre marg).
Det innebærer at NRK vil, dersom forlaget blir vedtatt, verken få lov til å vise bedrifters logo, varemerke eller noen form for tilleggsinformasjon.
Den sterkeste begrensningen vil imidlertid være at alle TV-kanalene må kutte ut bevegelse ved identifiseringen av sponsorer. Dette rammer alle ukritisk.
- Også for de kommersielle kanalene foreslår vi å begrense bevegelsene i bildet. Grunnen til at vi foreslår dette er fordi vi gjerne vil ha et klarere skille mellom sponsing og reklame, sier avdelingsdirektør Roy Kristiansen i Kulturdepartementet.
Sponsingen og sponsorplakatene har flytt såpass ut at en del av dem burde vært karakterisert som reklame og dermed falt inn under mengden av reklame som kanalene har lov til å sende, sier han.