2 av 3 meldinger som sendes til private Hey-adresser inneholder såkalte «spion-piksler», som virksomheter benytter seg av for å spore mottakerne, selv etter at man har ekskludert søppelpost i regnestykket. Det skriver BBC.
Ifølge eposttjensten Hey bruker store foretak som Britisk Airways og Vodafone slike bildefiler til å se om en mottaker har åpnet meldingen, hvor mange ganger den er åpnet, hvilke enheter man har brukt, samt for å avdekke brukernes omtrentlige geografiske plassering ved hjelp av IP-adressen.
Kartleggingen blir typisk gjort for å måle effekten av markedsføringskampanjer og for å styrke virksomhetens kundeprofiler.
Sporingselementet er ofte en gif- eller png-fil på 1x1 piksel, som gjemmer seg på en ensfarget bakgrunn i eposten, slik at den er usynlig. Mottakeren trenger ikke å klikke eller å foreta seg noe for å aktivere sporingen, det holder å åpne eposten.
Heys medgründer, David Heinemeier Hansson, kaller sporingspikslene en «grotesk invasjon av privatlivets fred». Virksomhetene sier til sitt forsvar at dette er vanlig bransjepraksis, og at man gjør oppmerksom på det i generelle personvermerklæringer.
Denne artikkelen ble først publisert på danske Version 2.