Spotify holder i dag sin første pressekonferanse. Fra scenen i New York vil den svenske musikktjenesten kunngjøre en «ny retning» for selskapet.
Hva de skal presentere har de ikke villet si i forkant, men Wall Street Journal og New York Post avslører nå det som etter alt å dømme er hovedessensen.
Spotify skal begynne å tilby Facebook-lignende applikasjoner tilknyttet den populære strømmetjenesten.
En egen app-plattform med programmeringsgrensesnitt for tredjepart kan gi dem et fortrinn i den økende konkurransen med musikktjenester fra blant annet Google, Apple og Amazon.
En åpenbar fordel for utviklere kan være at de slipper å forhandle med plateselskapene for å lage musikkapplikasjoner, som et påbygg over sangkatalogen til Spotify, som nå favner om lag 15 millioner spor.
Ved lansering er det ventet flere klare Spotify-apper, blant annet en som kobler musikkanmeldelser fra magasiner og blogger mot låter du lytter til. En annen skal vise sangtekster mens musikken spilles av.
Et annet eksempel det vises til er en oversikt over kommende konserter basert på brukerens spillelister, med tilhørende mulighet for å kjøpe billetter, ifølge Wall Street Journals kilder.
Avisen skriver at Spotify-appene ikke skal koste noe, og at de blir tilgjengelig både for tjenestens betalende abonnenter, så vel som de som benytter den annonsebaserte gratisutgaven.
Det oppgis at alle applikasjoner må godkjennes av Spotify sentralt, slik vi kjenner det fra mobilapplikasjonene til eksempelvis iOS og Windows Phone.
Les også:
- [12.11.2012] Betaler 75 prosent til plateselskapene
- [31.01.2012] Kundestrøm til Spotify
- [27.09.2011] Nye Spotify-brukere må ha Facebook- konto
- [09.08.2011] Slik gikk Spotifys USA-lansering
- [09.09.2010] – Slik tapte vi for Spotify
- [12.02.2010] Spotify lover bot og bedring
- [11.02.2010] Brukerstorm mot Spotify