FORBRUKERTEKNOLOGI

Spotify har havnet i samme klemma som andre teknologiselskaper

I likhet med Facebook og Twitter har Spotify lært at det er grenser for hva som kan formidles gjennom plattformen. Men også at grensegang slett ikke er enkelt.

Spotify-sjefen Daniel Ek sier han tar avstand fra podkaster Joe Rogans rasistiske språkbruk, men at han ikke tror løsningen er å kneble den superpopulære podkasteren.
Spotify-sjefen Daniel Ek sier han tar avstand fra podkaster Joe Rogans rasistiske språkbruk, men at han ikke tror løsningen er å kneble den superpopulære podkasteren. Foto: TT/NTB
10. feb. 2022 - 09:00

Som andre teknologiplattformer ønsker Spotify å ha begrenset ansvar for stoff som andre lager og strømmer gjennom deres tjenester. Men eksperter sier at det er vanskelig å forsvare etter at Spotify angivelig brukte 100 millioner dollar for å bli enedistributør av podkasten «The Joe Rogan Experience».

– De ønsker å bli behandlet som en plattform – men i virkeligheten opptrer de jo som et medieselskap, sier Jennifer Grygiel. Hun er professor i kommunikasjon ved Syracuse University og ekspert på sosiale medier.

– Spotify er nå i en situasjon som andre sosiale medieselskaper allerede er godt kjent med, mener Jared Schroeder, førsteamanuensis ved Southern Methodist University. – De er blitt dratt inn i krigen. Jeg vet ikke om det er noen vei tilbake for dem.

– Er ikke utgiver

Det har stormet rundt Spotify etter at rockestjernen Neil Young erklærte at han ville fjerne all sin musikk fra plattformen i protest mot podkasten til Joe Rogan. Også artisten Joni Michell sluttet seg til Neil Youngs protest og fjernet musikken sin.

Joe Rogan er amerikansk komiker og ekspert på kampsporten MMA, og han er en kjent podkaster. «The Joe Rogan Experience» var en av de mest populære podkastene i Norge i 2018 og i USA i 2019. I 2020 flyttet han inn til Spotify.

Neil Young reagerte sterkt på innholdet i Rogans podkast om koronapandemien, som han mente spredte feilinformasjon om pandemien og vaksiner. Rogan har også skapt kontroverser på andre temaer. Han har blant annet sluppet til folk med raseteorier.

Etter at musikeren India.Arie i forrige uke avslørte på Instagram at Rogan gjentatte ganger hadde brukt N-ordet, ba Rogan om unnskyldning. Spotify fjernet også flere titalls tidligere podkastepisoder.

Spotifys administrerende direktør Daniel Ek har beskrevet Rogans rasistiske språkbruk som «svært sårende». Han mener likevel ikke det er noen løsning «å kneble Rogan».

I et brev til sine ansatte sist helg understreket Ek at Spotify ikke er utgiveren av «The Joe Rogan Experience».

– Men fordi vi er enedistributør av podkasten, blir det oppfattet annerledes. Så jeg har slitt med hvordan denne oppfatningen står i samsvar med verdiene våre, la han til.

Spotify er dominerende både innen musikkstrømming og podkasting. Selskapet har rundt 44 prosent av markedsandelene for podkast. Apple, Amazon og Google er alle langt mindre aktører i dette markedet.

Podkaster har sluppet unna

Teknologigiganter som Facebook og Twitter har i lengre tid brukt tid og krefter på å oppdage, faktasjekke og merke villedende eller falsk informasjon.

Meta, som eier Facebook, har fått hjelp fra journalister, akademikere, tusenvis av kontraktsansatte og AI-teknologi for å oppdage feilinformasjon. Likevel florerer det fortsatt mye feilinformasjon rundt blant annet politikk og covid-19 i Facebook-grupper, på WhatsApp-meldinger og Instagram.

Store podkastselskaper har i stor grad sluppet unna saumfaringen etter feilinformasjon. De har på egen hånd tatt ned enkelte podkaster som har fått dårlig omtaler for å ha spredd konspirasjonsteorier eller gått over streken for vedtatte normer.

Resultatet er høyst uoversiktlig. For eksempel ble konspirasjonsteoretiker Alex Jones utestengt fra Apple, Spotify, YouTube og Facebook – men ikke fra Google Podcasts.

Spotify, YouTube og Twitter sparket ut Steve Bannon etter at han foreslo at den amerikanske smittevernsjefen Anthony Fauci burde halshogges. Men man kan fortsatt høre Bannon på Apple Podcasts.

– Podkaster er vanskelige å kontrollere, mener Valerie Wirtschafter. Hun er dataanalytiker ved Brookings Instituttet.

Det er snakk om millioner av programmer og de omhandler alle slags temaer – alt fra seriemordere til matlaging. Programmene kan vare fra noen minutter til flere timer.

Facebook-ansatte tar et bilde med selskapets nye navn i oktober i fjor. Meta eier både Facebook, Instagram og WhatsApp. Et høyt kostnadsnivå førte til at selskapet gjorde det langt dårligere i tredje kvartal i fjor enn i samme periode året før. Forskjellen lød på nesten 1 milliard dollar, en nedgang på cirka 10 prosent.
Les også

Eksperter: Facebook kan ha nådd toppen

Fjerner programmer

Spotify har sagt at de fjerner podkaster som bryter retningslinjene selskapet har om hatefulle ytringer eller hvis de bryter lover.

Selskapet offentliggjorde retningslinjene sine for første gang etter alle spørsmål som dukket opp i kjølvannet av Neil Yongs protesthandling.

Daniel Ek har også lovet at Spotify vil legge inn et innholdsvarsel i enhver episode som inkluderer en diskusjon om covid-19.

Men Spotify står i en vanskelig spagat mellom artister og kunder som truer med å slutte å bruke tjenesten på grunn av Rogans språk og stil og de mange fansene som mener Rogan vil være et offer for en utestengingskultur hvis han blir kastet ut.

– Til syvende og sist koker dette ned til den politiske polariseringen i samfunnene våre. De store teknologiselskapene havner midt i kulturkrigen, mener Weiai Xu, kommunikasjonsprofessor ved University of Massachusetts i Amherst.

Disse konfliktene kan selvsagt også ramme selskapenes forretningsmodeller og økonomi.

Ek har selv uttalt at det kan ta måneder før selskapet får oversikten over virkningen av kontroversen rundt Rogan.

NFT (non-fungible tokens) fikk for alvor oppmerksomhet i 2021.
Les også

Teknologikjempene kaster seg på NFT-bølgen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.