Musikkstreamingløsningen Spotify ble denne uken klar for svenske og finske TV-skjermer.
TeliaSonera er det første selskapet i verden som tilbyr dette. De har fått en eksklusiv avtale om å levere musikktjenesten gjennom TV-ruta i Sverige og Finland.
Også norske kabelselskaper innrømmer at løsningen frister. Dette er utvilsomt noe de ønsker å tilby kundene sine.
- Vi er på ballen og synes det er særdeles spennende. Musikk er en naturlig del av vårt underholdningstilbud, sier informasjonsdirektør Kenneth Tjønndal Pettersen i Canal Digital.
Han ønsker likevel ikke å kommentere om de har vært i kontakt med Spotify. Det vil heller ikke Spotify. At det svenske musikkstreamingfenomenet planlegger flere slike avtaler er det derimot ingen tvil om.
Satser på sofa-kundene
- Stuen er viktig for oss og samarbeidet med TeliaSonera er bare første skrittet. Flere internasjonale leverandører av TV-tjenester og forbrukerelektronikk er interesserte i å samarbeide med oss, så det kommer flere avtaler fremover. Vi har ingenting å meddele vedrørende norske partnere akkurat nå, sier selskapets svenske presseavdeling til digi.no.
Altibox (tidligere Lyse) har i likhet med andre kabelaktører fått med seg det nye tilbudet i våre naboland. Akkurat som Canal Digital sier de til digi.no at «Spotify er en svært spennende tjeneste». Get har ikke svart på våre henvendelser.
- Vi vurderer musikkstreamingtjenester som interessante på alle plattformer og har ambisjoner om at Altibox-kunder skal kunne dekke sine digitale behov gjennom våre tjenester i framtiden, sier produktsjef Hans-Bjarne Solheim i Altibox.
730.000 nordmenn har Spotify
Mens Spotify finnes i en gratis, reklamebasert versjon til PC og Mac, kreves det et såkalt premium-abonnement for mobil tilgang eller lytting over kabel-TV. I Norge koster abonnementet 99 kroner i måneden for fri tilgang til flere millioner låter.
- Vi har for tiden 730 000 registrerte norske gratisbrukere, opplyser salgsdirektør Cathrine Solheim i Spotify Norge.
Hun leder norgeskontoret som ble åpnet i august i fjor, den gangen med tre ansatte. Nå har de vokst til åtte ansatte, hvorav seks er selgere og én person arbeider med trafikkanalyse.
- Vi er primært et salgskontor med fokus på salg av annonser slik at gratisversjonen til Spotify kan leve videre i beste velgående, sier Solheim.
Norgessjefen ønsker ikke å kommentere hvor mange abonnementer de har solgt i Norge. Tallet er neppe særlig høyt sammenlignet med antall gratispassasjerer.
Per mai 2010 hadde Spotify sikret seg til sammen syv millioner kunder i de syv landene som støttes; Sverige, Spania, Norge, Finland, Frankrike, Nederland og Storbritannia. Av alle disse er rundt 250 000 betalende medlemmer, ifølge Wikipedia.
Les også:
- [30.06.2010] Wimp klar til Android