Spotify kom i går ut med nye brukervilkår som forbyr bruk av tjenester som er kapable til å stenge annonser ute. Følgende står under brukerhåndbok-delen av brukervilkårene:
«Circumventing or blocking advertisements in the Spotify Service, or creating or distributing tools designed to block advertisements in the Spotify Service.»
Brudd på dette vil kunne resultere i permanent utestengelse fra Spotify. Dette gjelder kun de som benytter seg av gratisversjonen av Spotify, da premium-brukere slipper annonser.
Spotify har aldri tatt så drastiske tiltak før når det gjelder såkalte «ad blockers». Tidligere har musikktjenesten sendt e-poster til brukere som har benyttet seg av annonsefjernende tjenester og suspendert kontoene inntil disse ulovlige tjenestene hadde blitt avinstallert.
Tidligere rapporter har hevdet at rundt 2 millioner brukere med gratis Spotify-kontoer har bevisst gjort tiltak for å slippe unna annonser på ulovlig vis.
De nye brukervilkårene vil ta effekt fra og med 1. mars 2019 ifølge theverge.com. Spotify vil da ha muligheten til å permanent utestenge profiler som bryter disse nye vilkårene.