Den populære musikkstreamingstjenesten Spotify og lignende tjenester regnes av mange som en mulig redning for en platebransje som sliter i kampen mot ulovlig nedlasting.
Nå trenger selskapet mer penger. Britiske Times skriver at den svenske gründeren Daniel Ek jakter investorer som er villige til å spytte inn mellom 20 og 30 millioner pund.
Lykkes han vil tjenesten verdsettes til nærmere 200 millioner pund, eller omlag 2,1 milliarder kroner.


Ifølge Ek opplever de en dobling av omsetningen hver måned, og gjør det bedre enn mange andre i samme marked, skriver Times.
Spotify leverer både bannerannonser og reklameavbrudd mellom låtene i en gratisversjon, men tilbyr også et reklamefritt alternativ gjennom månedsabonnement til 99 kroner.
Den norske utfordreren Aspiro, som i disse dager betatester sin konkurrerende tjeneste kalt Wimp, har liten tro på annonsemodellen til Spotify.
- Hos oss blir det betaling, vi tror ikke på en reklamefinansiert modell. Det regnestykket ser ikke ut til å gå opp, fortalte selskapet til digi.no nylig.
Les mer om Wimp og den norske satsingen i et lengre intervju vi gjorde med selskapet under.
Les også:
- [09.10.2009] Spotify på vei til digital-TV
- [07.09.2009] Spotify ute til iPhone og Android
- [27.08.2009] Apple godtar Spotify
- [24.06.2009] Norsk håp for musikkbransjen