- Vi har nå tatt et ansvar for å gjenopprette tilliten til Spray i markedet. Vi har en felles personalhåndbok med Nettavisen som vi følger. I den står det at virksomheten vår må tåle pressens kritiske blikk, sier administrerende direktør Øivind Strengen
Det var tidligere i uken at digi.no avslørte at én ansatt i portalselskapet Spray Network AS hadde klikket på annonsekampanjer som gikk på eget nettsted.
Det var to annonsører, IT-Akademiet og Redd Barna, dette gikk utover.
Les om sakene her:
Redd Barna krever ny kampanje etter annonsejuks
Spray-ansatt jukset med to annonsekampanjer
Avslører annonsesvindel på stort nettsted:
Strengen opplyser at de har gått gjennom alle annonsekampanjene bakover i tid og funnet flere tilfeller av klikkingen. Hvor mange flere vil han ikke opplyse.
- Vedkommende sa opp sin stilling i Spray Network AS og vandret ut av døren for siste gang klokken 11. Vi beklager på vegne av selskapet og vi beklager overfor bransjen og annonsørene at dette har skjedd, men understreker at det kun er én person dette dreier seg om, sier han og legger til at de har lagt en plan for å gjenopprette tilliten.
Spray har kontaktet annonsørene per telefon, og sender brev til samarbeidspartnere, inkludert medieformidlere. Dessuten opplyser Strengen at interne kontrollrutiner og kontroll av NetGravity-rapportene som gir oversikt over annonsetrafikken skjerpes for fremtiden.