Spray Network AB mener at homotjenesten Sylvester og den lesbiske tjenesten Sylvia har blitt voksne og er klare til å flytte hjemmefra.
"De båda sajterna behöver en ny miljö för att öka förutsättningarna att tjäna egna rosa dollar", skriver Spray i en pressemelding.
Dermed fortsetter Spray og morselskapet Lycos Europe strategien med å selge ut ulønnsomme innholdstjenester, selv om det per i dag ikke finnes noen kjøpere til Sylvester og Sylvia.
Tidligere har kvittet seg med nettradio-tjenesten Spraydio (til SOL- og Radio 1-eide Nordic Web Radio) pluss webtjenesten Darling.
De to tjenestene skal være de eneste i sitt slag i Lycos europeiske nettverk, og Spray mener de ikke får den oppfølging tjenestene fortjener og tror andre eiere kan utvikle tjenestene til å bli lønnsomme.
- Jeg er positiv til salg, sier sjefredaktør Henrik Tornberg i pressemeldingen.
- Det har vært bra å vokse opp i Spray-familien, men når fokuset fjerner seg fra eget redaksjonelt innhold er det bedre at vi flytter hjemmefra, mener han.
Det var opprinnelig et par konsulenter i Razorfish AB som startet tjenestene for tre år siden, og tjenestene ble kjapt overflyttet til Sprays portefølje. I dag har Sylvester 55.000 medlemmer og rundt 124.000 månedlige unike besøkende (IP-adresser), mens Sylvia har 35.000 medlemmer og rundt 69.500 unike besøkende , ifølge den svenske versjonen av WebMeasure/RedMeasure.
Redaktøren regner med at de per i dag når rundt 30-40 prosent av den totale svenske homse- og lesbemålgruppen de prøver å nå. Jakten på rosa dollar, det vil si kjøpekraften til homopublikumet, gjør at Spray har stor tro på et salg.
Dessuten står Sylvester klar med en komplett papiravis som de ikke har fått lansert ennå.