Ifølge januartallene fra Norsk Gallup Institutts browserbaserte nettmåling WebMeasure er nå ABC Startsiden landets nest største nettsted målt i antall unike besøkende.
Startsiden har med andre ord passert VG Nett med henholdsvis 1,68 millioner og 1,65 millioner unike brukere i januar.
SOL troner fremdeles på topp, med hele to millioner unike besøkende i januar måned, en økning på hele 25 prosent fra desember.


Størst framgang har imidlertid nisjenettstedene Tinde.no, bilnorge.no, Finn.no og DinSide.no. Alle går frem mer enn 50 prosent, forsåvidt en naturlig konsekvens av at disse nettstedene også hadde den største tilbakegangen i julemåneden desember (bilnorge.no hadde sin første offisielle måling i desember).
De aller fleste nettstedene øker. Dette styrker forklaringen om at juleforberedelser og juleavvikling var viktig årsak for nedgangen i desember, konkluderer Gallup og legger til at det dessuten er stadig flere nordmenn som skaffer seg og bruker Internett.
digi.no holder ellers stand som landets ledende næringslivsavis på Internett med sine 209.000 unike brukere i januar - en økning på 32 prosent. Utfordreren dn.no har 204.000 unike brukere, en fremgang på 31 prosent fra desember. dn.no har imidlertid fortsatt flere sidevisninger enn digi.no.
Gallup WebMeasure/RedSheriff baserer seg på at nettstedene selv installerer et skript som legges nederst på websidene. Når brukerne oppsøker en side som inneholder en slik kode vil de bli registrert som besøkende. Blant annet registreres besøk, sideeksponeringer og unike besøkende. Dataene blir automatisk sendt til en "front-end server", altså en tredjeparts uavhengig server.
Deretter blir de bearbeidet på en back-end server. WebMeasure skiller mellom mottakelser som er "vellykkede" (fullstendig nedlastede) eller ikke. Den teller også alle cachede sider, det vil si nettsider som er mellomlagret utenfor nettstedets egne servere. I motsetning til paneler og vanlige spørreundersøkelser måler browsermålinger også bruk fra utlandet. Det som er avgjørende for å få til målingene er at brukerne har slått på cookie-funksjonen i nettleserne sine. Cookiene legges igjen i nettleseren slik at WebMeasure kjenner igjen deg når du er inne på nettstedet neste gang.
Fra og med januar har Gallup innført et skille mellom det man kaller "rene" nettsteder, det vil si nettsteder som bare har én hovedadresse (f.eks. startsiden.no) og såkalte samkjøringer, dvs. kontoer som består av flere adskilte adresser (f.eks. vil Nettavisen innholde URL-ene nettavisen.no, spray.nettavisen.no og nettguide.nettavisen.no - og SOL vil inneholde domenene sol.no, kvasir.sol.no, bilguiden.no og minradio.no).
Nettsteder - "rene" nettsteder og samkjøringer |
Unike besøkende januar 2002 |
Endring (i prosent) fra desember 2002 |
SOL (inkludert Kvasir, Bilguiden og Minradio) | 2.194.000 | 25 |
ABC Startsiden (inkl. Kvinneguiden) | 1.681.000 | |
(ABC) Startsiden.no | 1.661.000 | 21 |
VG Nett | 1.655.000 | 13 |
Dagbladet (inkludert Start.no) | 1.467.000 | 18 |
Nettavisen (inkludert Spray og Nettguide) | 1.052.000 | |
Nettavisen.no | 799.000 | 15 |
Aftenposten Multimedia (inkl. Oslopuls.no) | 805.000 | |
Aftenposten.no | 791.000 | 21 |
A-Pressen Interaktiv | 610.000 | 24 |
NRK.no | 556.000 | 13 |
DinSide | 506.000 | 52 |
Finn | 504.000 | 53 |
TV 2 | 487.000 | |
Online.no | 424.000 | - 1 |
Tre Store | 363.000 | |
Telefonkatalogen | 341.000 | 8 |
Gulesider | 246.000 | 26 |
QXL | 239.000 | |
digi.no | 209.000 | 32 |
dn.no | 204.000 | 31 |
bt.no | 188.000 | |
Bergensavisen | 162.000 | 17 |
Frisurf | 159.000 | 15 |
tinde.no | 150.000 | 90 |
popit | 140.000 | 16 |
jippii.no | 116.000 | 9 |
bilnorge.no | 88.000 | 63 |
Unike besøkende er ikke det samme som unike brukere, men unike datamaskiner som koples opp til nettstedene. Det kan være flere brukere på én maskin. Målingene foretas ved bruk av cookies, de små datafilene som legges igjen i nettleseren din hver gang du er innom et nettsted. Bruker du flere nettlesere på samme datamaskin kan det også ha innvirkning på antallet unike besøkende.