DIGITALISERING OG OFFENTLIG IT

Statlig innloggings-løsning knelte: – Vi vet ikke hva som er galt

Det var store innloggingsproblemer via ID-porten til Digitaliseringdirektoratet mandag ettermiddag. Direktoratet opplyser at problemene ble løst i 14-tiden, men at de fortsatt ikke vet hva som er rotårsaken til problemene.

Illustrasjonsfoto fra da ID-porten feilet i 2019. Digi har mandag ikke tilgang til innloggingsløsningene til ID-porten i det hele tatt.
Illustrasjonsfoto fra da ID-porten feilet i 2019. Digi har mandag ikke tilgang til innloggingsløsningene til ID-porten i det hele tatt. Foto: Kurt Lekanger, digi.no
8. jan. 2024 - 12:10 | Endret 8. jan. 2024 - 15:12

Løsningen brukes som innlogging hos blant annet Helsenorge og Nav.

– Vi vet ikke hva som er galt. Det er mange hos oss som nå intenst sitter for å identifisere feilen, sa kommunikasjonsrådgiver Sol Daler Stafsnes hos Digdir til Digi i 13-tiden mandag.

Digdir fortalte da at all pålogging via den statlige identifiseringsløsningen feilet.

ID-porten er utviklet og driftes av direktoratet.

Den statlige løsningen videreformidler innlogging gjennom flere elektroniske ID'er som MinID, BankID, Buypass og Commfides.

Problemene begynte i 10.30-tiden. Daler Stafsnes sier at innloggingsproblemene påvirket svært mange.

– Vi jobber med feilsøking, og sjekker ulike muligheter. Foreløpig har vi ikke noe tidsperspektiv for feilretting, sa kommunikasjonsrådgiveren da vi snakket med henne.

Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung (Ap) forsikret at regjeringen tar Telenors problemer på det største alvor da hun redegjorde i Stortinget om de gjentatte problemene med nødnummer og Telenors mobilnett.
Les også

Tung til Stortinget: – Alle fire Telenor-hendelsene utløst ved planlagt vedlikehold

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.