RESULTATERFINANS

Statlige web-tjenester for dårlige

En kartlegging blant 75 statlige etater viser at 240 tjenester allerede er eller blir tilgjengelig elektronisk i løpet av kort tid. De fleste av disse tjenestene befinner seg på bunnivå både når det gjelder publikums-service og teknologisk utnytting.

Therese Werenskiold
19. des. 2000 - 01:00

Som et ledd i arbeidet for at alle statlige tjenester skal være på nett innen utgangen av 2003, har Arbeids- og administrasjonsdepartementet foretatt en kartlegging blant 75 statlige etater. Denne viser at omtrent 240 tjenester allerede er eller blir tilgjengelig elektronisk i løpet av kort tid.

- Dette er overraskende mange og et langt bedre resultat enn forventet, sier Arbeids- og administrasjonsminister Jørgen Kosmo. Likevel understreker han at mye gjenstår for at de eksisterende og planlagte tjenestene skal gi de ønskede effekter både i forhold til brukerne og forvaltningen.

- Selv om antallet er høyt, er kvaliteten på mange tjenester fremdeles en utfordring. Dette gjelder både i forhold til brukernes behov og mulighetene for å hente ut effektiviseringsgevinster av døgnåpen forvaltning, mener han.

Rådgiver Hans Erik Gravdahl Sørensen i AAD ønsker imidlertid å understreke at dette er langt fra målet.

- En nærmere analyse av tallene viser at de fleste statlige web-tjenestene befinner seg på de enkleste nivåene både når det gjelder tjenestetilbud og teknologisk utnytting. Flertallet av de statlige nettstedene inneholder statisk informasjon om etaten og dens tjenester. Til en viss grad har etatene utnyttet interaktive funksjoner, for eksempel bestillinger, beregningsmuligheter, muligheter for søk i databaser eller kommunikasjon direkte til etaten.

Ikke overraskende er det de store publikumsetatene, Skatteetaten, Aetat og Toll- og avgiftsdirektoratet som har kommet lengst, mener Sørensen.

Kosmo uttaler at det er en stor utfordring for statlige etater å komme på et høyere nivå både når det gjelder service overfor publikum og bedre utnytting av de mulighetene teknologien gir.

- Dette arbeidet har høyeste prioritet, sier Arbeids- og administrasjonsministeren.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.