Det har lenge vært mulig å lage programmer til diverse mobilplattformer, men det er først med Apples iPhone at det har tatt av. Det skyldes trolig at Apple også har laget en modell som gjør det enklere å tjene penger.
- Vi har tidligere bevisst unngått spill til mobiltelefoner, for det er bare mobilselskapene som tjener penger, men Apple har en meget god ordning, sier Jack Kristoffersen Wulff til Dagens Næringsliv.
Han sikter til at Apple lar utviklerene beholde 70 prosent av salgsinntektene selv, samtidig som at Apple App Store gjør det enklere å nå ut til mange potensielle kunder.
Nå tror han at iPhone kan ta opp kampen med spillgiganter som Nintendo og Sony Playstation.
- Vi tror at iPhone kan bli en håndholdt spillplattform på linje med Nintendo DS eller Playstation Portable, sier Kristoffersen Wulff til Dagens Næringsliv.
Denne troen deler tydeligvis den norske stat. Gjennom Norsk Filminstitutt har Kristoffersen Wulff og Joachim Barrumm i Artplant fått 800.000 kroner i statsstøtte. Pengene skal gå til å utvikle iPhone-spillet Embryo.
Spillet vil bruke iPhones innebygde bevegelsessensor, og får tilrettelagt den karakteristiske fingernavigasjonen på iPhone. Programmet blir tilgjengelig direkte fra Apple App Store og vil koste cirka 50 kroner.
Selv om Apple har åpnet dørene for mange små spillselskaper har selskapet fått mye kritikk for rigide og ugjennomsiktlige rutiner for å godkjenne nye applikasjoner. Dette er en viktig kvalitetskontroll som sikrer at applikasjonene som selges holder et visst minstenivå, men Apple har også stoppet programmer fordi de konkurrerer med selskapets egne løsninger.
Dette forventes imidlertid ikke å bli et problem for spillutviklerne.
Les også:
- [01.12.2008] Ny milepæl for iPhone App Store