Morten Stensland sa opp sin stilling som direktør for privatmarkedsdivisjonen i Scandinavia Online (SOL) med umiddelbar virkning den 16. november 1998, etter uenighet om veien videre i en tøff omorganiseringsprosess (se peker til tidligere sak i margen til høyre).
Stensland jobbet tidligere i papiravisen VG, formelt som vaktsjef på feature-avdelingen. I praksis var han med å bygge opp multimedia-avdelingen, og var prosjektleder for Mediesenteret og VG på nett.
Han var også med i Amandus-utvalget, der Schibsted så på sin multimedia-satsing. Amandus-utvalgets konklusjon var at Schibsted kjøpte OsloNett, som senere ble til SchibstedNett, og deretter til Scandinavia Online -SOL. Stensland ble så med på lasset over til SOL, og følte selv at dette var en naturlig overgang. Like naturlig var overgangen tilbake til VG.
- Nå er jeg hjemme i VG igjen, sier han selv.
Den "nybakte" journalistens stoffområde er informasjonsteknologi fra et forbrukersynspunkt.
- Det skal være lett tilgjengelig forbrukerstoff om data og mobiltelefoner. Blant annet. Jeg vil også se på norsk IT-politikk og år 2000-saker, sier Stensland til digi.no.