Bakgrunnen for Stepstone-sjefens utblåsning er Konkurransetilsynets avgjørelse om å støtte de store avishusene når de nekter privatpersoner å kjøpe annonser på internett.
Konkurransetilsynet offentliggjorde 22 desember sin konklusjon på en en monopolist-anklage rettet mot avishusenes internett-tjenester. Konkurransetilsynet gir selskaper som Finn og Zett lov til å nekte privatpersoner å plassere boligannonser på sine internett-tjenester.
- Konkurransetilsynets argument for å avvise klagen passer nok Schibsted meget godt: "De kan jo bruke avisen i stedet!", skriver Stepstone-sjefen.
Og han fortsetter:
- I praksis går Konkurransetilsynet ut med aktiv støtte til et monopol. Jeg er forskrekket over at et offentlig organ setter seg så dårlig inn i en sak som er av så stor betydning for en hel bransje. Kanskje tilsynets egen flytting tar opp all kapasitet? spør Hugo Bråten.
Bråten mener at StepStone ikke direkte er berørt av Konkurransetilsynets konklusjonen på kort sikt, siden det er få privatannonsører i dette markedet. Men dersom konklusjonen skaper presedens for Konkurransetilsynets vurdering av annonser på internett, vil det i neste omgang bety at også StepStone vil kunne møte problemer:
- Vi begynner å se monopolist-tendenser fra Finn også i vårt marked. Det er klart at de vil øke intensiteten i disse forsøkene når de får helhjertet støtte fra Konkurransetilsynet. Dette kan på litt sikt også gå utover arbeidsgivere som vil annonsere nye stillinger, skriver Hugo Bråten.