Huawei, en kinesisk leverandør av tele- og nettverksutstyr med blant annet Telenor og Netcom på kundelisten, melder om en omsetning i første halvår på 98,3 milliarder yuan, tilsvarende rundt 84 milliarder kroner. Det er 11 prosent over omsetningen i første halvår i fjor. Driftsresultatet ble 12,4 milliarder yuan, 10,6 milliarder kroner.
Finansdirektør Cathy Meng beskriver veksten til Huawei som «stabil og robust». Hun erkjenner at den globale økonomien er inne i en problematisk fase, men sier seg likevel sikker på å nå målet om en årsomsetning på 199 milliarder yuan, 171 milliarder kroner, i 2011.
Prognosen gjenspeiler en erkjennelse av at veksten ikke er så rask som før. Fra 2009 til 2010 økte Huaweis omsetning med 24 prosent, til 185 milliarder yuan.
Huawei har hittil satset hovedsakelig på å selge utstyr til operatører, i første omgang LTE og Wimax. 130 mobilnettverk verden over drives av utstyr fra Huawei. En oversikt fra Gartner tyder på at selskapet i 2010 sto for 16 prosent av omsetningen i det globale markedet for teleutstyr til operatører, bare slått av svenske Ericsson med 20 prosent. Markedet i 2010 var på 78,6 milliarder dollar.
Veksten i år er betinget av at selskapet lykkes på to nye satsingsområder, henholdsvis «Device» – mobiltelefoner og liknende – og«Enterprise», det vil si nettverksutstyr til bedrifter.
Satsingen på «Enterprise» kom for alvor i gang for noen måneder siden, med etableringen av «Enterprise Business Operation Center». Bedriftssatsingen er i gang i 100 land, og omfatter alt fra nettskyinfrastruktur til løsninger for profesjonelt telesamvær («telepresence»).
I første halvår solgte Huawei 72 millioner mobiltelefoner og nettbrett, 40 prosent mer enn i samme periode i fjor. De tilbyr Android-basert smarttelefoner og var først ute med et sju tommers Honeycomb-basert nettbrett, døpt Media Pad.
I juni i år, i forbindelse med lanseringen av Media Pad, uttalte markedssjef Victor Xu at Huaweis omsetning innen «Device» ville øke fra 4,5 milliarder dollar i 2010 til 6 milliarder dollar i år. Det svarer til 38 milliarder yuan, eller 19 prosent av selskapets totale omsetningsmål.