ANALYSER

Sterk vekst for resten av PC-markedet

De fleste leverandørene løftet PC-salget i fjor, men Fujitsu Siemens opplevde et fall.

9. jan. 2006 - 08:58

PC-salget er en stor del av IT-salget og gir en god pekepinne på resten av markedet. Nå kommer tallene for 2004 og de dokumenterer lyse sider.

digi.no kunne fredag fortelle at Dell Norge løftet sitt PC-salg med hele 36,5 prosent i fjor. Om HP har klart å beholde sitt forsprang er ikke klart, HP har foreløpig ikke lagt frem tall.

Nå strømmer tallene fra de andre store leverandørene inn.

Den største overraskelsen er at Fujitsu-Siemens faller, noe som er svært alvorlig i et marked som vokser. Fujitsu-Siemens solgt 109.500 maskiner i 2004 og endte opp på 107.600 maskiner i fjor, et fall på to prosent.

- Vi har hatt leveringsproblemer på konsumentsiden i november og desember. Så det har nok gått litt utover julesalget, sier Andreas Tollefsen i Fujitsu-Siemens til computerworld.no.

Acer derimot mer enn doblet salget fra 2004 og endte opp på 84.180 maskiner, forteller selskapet til Finansavisen.

Dell solgte 125.500 stasjonære og 84.800 bærbare PC-er i 2005, noe som gir en total på 210.300 PC-maskiner. Dette gir en vekst på 36,5 prosent fra 2004.

    Les også:

Også Lenovo løfter salgtet i frisk fart. Selskapet solgte 72.670 maskiner i fjor, en vekst på 31 prosent fra 2004, skriver Finansavisen.

Packard-Bell solgte nesten 42.000 maskiner og Komplett solgte 20.000 ferdige PCer i fjor.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra