PC-salget er en stor del av IT-salget og gir en god pekepinne på resten av markedet. Nå kommer tallene for 2004 og de dokumenterer lyse sider.
digi.no kunne fredag fortelle at Dell Norge løftet sitt PC-salg med hele 36,5 prosent i fjor. Om HP har klart å beholde sitt forsprang er ikke klart, HP har foreløpig ikke lagt frem tall.
Nå strømmer tallene fra de andre store leverandørene inn.
Den største overraskelsen er at Fujitsu-Siemens faller, noe som er svært alvorlig i et marked som vokser. Fujitsu-Siemens solgt 109.500 maskiner i 2004 og endte opp på 107.600 maskiner i fjor, et fall på to prosent.
- Vi har hatt leveringsproblemer på konsumentsiden i november og desember. Så det har nok gått litt utover julesalget, sier Andreas Tollefsen i Fujitsu-Siemens til computerworld.no.
Acer derimot mer enn doblet salget fra 2004 og endte opp på 84.180 maskiner, forteller selskapet til Finansavisen.
Dell solgte 125.500 stasjonære og 84.800 bærbare PC-er i 2005, noe som gir en total på 210.300 PC-maskiner. Dette gir en vekst på 36,5 prosent fra 2004.
Les også:
- [11.01.2006] HP fremdeles størst på PC i Norge
- [06.01.2006] Dell tar stadig mer av det norske PC-salget
Også Lenovo løfter salgtet i frisk fart. Selskapet solgte 72.670 maskiner i fjor, en vekst på 31 prosent fra 2004, skriver Finansavisen.
Packard-Bell solgte nesten 42.000 maskiner og Komplett solgte 20.000 ferdige PCer i fjor.