Verdens mest populære søkemotor på nettet, Yahoo!, presenterte et solid resultat og omsetning for fjerde kvartal.
Yahoo oppnådde et resultat i fjerde kvartal på 75 millioner dollar, som er en vekst på 62 prosent fra i fjor. Dette utgjør en fortjeneste på 11 cents per aksje, akkurat slik analytikere har spådd.
Annonseinntektene på Yahoo steg med hele 84 prosent og utgjorde en omsetning på 1,2 milliarder dollar. Annonser ble dermed Yahoos mest lønnsomme forretningsdel for fjoråret.
Til sammenligning forventer America Online, som har vært ledende på nettannonser, en kvartalsomsetning på 775 millioner dollar, en nedgang på 41 prosent.
Store deler av annonseveksten til Yahoo skyldes samarbeidet med Overture Services som startet i oktober. Selskapet selger annonser på søkemotorer, og forteller at både søkeannonser (enkle tekstlinjer) og større skjermannonser viste solid vekst.
Annonseinntektene utgjorde 545 millioner dollar, som er en vekst på hele 178 prosent. Uten samarbeidet med Overture, ville veksten bare vært 48 prosent.
Toppsjef Terry Semel i Yahoo forteller at etterspørselen har presset prisene opp. Han tror veksten vil fortsette i år.
- De fleste analytikere spår at annonseinntektene vil vokse med 20 prosent i år. Vi spår mellom 25 til 30 prosent, uten hjelp fra Overture, sier Semel.