IT-BRANSJEN

Sterke tall fra Microsoft: Fortsetter veksten innen bedriftsprodukter

Fortsetter å tjene gode penger på bedriftssatsingen.

Microsoft, her ved toppsjef Satya Nadella, har grunn til å være fornøyde med de siste tallene.
Microsoft, her ved toppsjef Satya Nadella, har grunn til å være fornøyde med de siste tallene. Foto: Microsoft
30. jan. 2020 - 08:23

Microsoft la i går frem tallene for kvartalet som endte den 31. desember, og selskapet kan notere seg sterk vekst i de fleste av de viktige kategoriene og en solid bunnlinje denne gangen også.

Windows-gigantens samlede omsetning lå på 36,9 milliarder dollar i perioden, en økning på 14 prosent sammenlignet med samme periode året før. Dette er omtrent den samme økningen som ble rapportert i forrige kvartal.

Vellykket bedriftsfokus

Av andre nøkkeltall lå driftsinntektene på 13,9 milliarder, en økning på 35 prosent, mens netto overskudd endte på 11,6 milliarder dollar – som er en oppgang på solide 38 prosent.

Microsoft-toppsjef Satya Nadella har meislet ut en god strategi for selskapet med sitt økende fokus på bedriftsprodukter.
Les også

Microsoft er nå verdens mest verdifulle selskap takket være bedriftsfokus – tok igjen Apple for første gang på 10 år

Som tidligere er det i stor grad bedriftsproduktene og -tjenestene Microsoft tjener penger på.

Ifølge selskapets tall er veksten sterkest innen serverprodukter og skytjenester, hvor omsetningen økte med solide 30 prosent, i stor grad drevet av Azure, som vokste med 62 prosent. Dermed har Azure-veksten tatt seg litt opp fra forrige kvartal.

Omsetningen av de kommersielle Office-produktene og skytjenestene økte med 16 prosent, hvorav den kommersielle utgaven av Office 365 var den store drivkraften – med en økning i omsetningen på 27 prosent.

Fortsatt Windows-vekst

Microsoft tjener også penger på LinkedIn, som opplevde en omsetningsøkning på 24 prosent.

Kjerneproduktet Windows fortsetter ellers å være en viktig inntektskilde. Windows-omsetningen gikk opp med 18 prosent i kvartalet, hvorav de kommersielle Windows-produktene og -skytjenestene økte med 25 prosent.

Den forbrukerorienterte Xbox-satsingen er det eneste området hvor Microsoft opplever markant nedgang. Omsetningen av Xbox-innhold og -tjenester gikk ned med 11 prosent i perioden.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.