Ifølge representanter for Compression Engines er programvaren, som har fått navnet Compression Engine, basert på en egen rippel (wavelet) kompresjonsteknologi. Denne går ut på at man legger komplekse rippelalgoritmer til et digitalt bilde. Dermed kan programvaren representere bildet som et matematisk uttrykk. Programmet kan komprimere en grafikkfil slik at den tar mellom 20 og 300 ganger mindre lagringsplass enn det originale bildet.
Under Windows 95 og Windows NT komprimerer programvaren både stillbilde, grafikk og videofiler med hastigheter som er raskere enn konkurrerende JPEG-komprimeringsteknikker.
Ved å bruke rippelteknologien komprimeres fargebilder med forhold fra 20-til-1 og opp til 300-til-1, mens gråtone bilder komprimeres med forhold mellom 10-til-1 og 50-til-1. JPEG teknologien kan til sammenligning komprimere fargebilder i forhold mellom 20-til-1 og 30-til-1.
En annen nøkkelegenskap med rippelteknologien er at den gjør en bedre jobb med å holde et bilde når det er komprimert. For grafikkbrukere er oppstykkingen av bildet som man ofte får i forbindelse med JPEG-komprimering, et problem når detaljene i bilde er avgjørende. Dette problemet forsvinner med bruk av Compression Engines' teknikk.
Programmet, som foreløpig kun finnes til Windows 95 og NT, kan konvertere til sitt rippelformat fra Windows bit-map, GIF, PCX, TIFF og JPEG-formater. Det finnes også en plug-in for nettleserne til Netscape og Microsoft. Alt kan fritt hentes ned fra selskapets nettsted.
I tillegg selger selskapet en mer avansert utgave av programmet samt en utvikerpakke, slik at tredjeparts utviklere kan integrere rippelkompresjonsegenskapene inn i sine applikasjoner.