Betalingsterminalene på Narvesen og 7-Eleven-kiosker er ute av drift.
Årsaken skal være en fellesfeil i tjenesten Swedbankpay og gjelde hele Norden, heter det i en driftsmelding sendt ut til ansatte.
«Tredjeparten vår har store problemer med nettverket deres som gjør at tjenestene våre ikke fungerer som de skal. Feilsøking pågår og omfanget av påvirkningen er foreløpig uklart, men vi vil oppdatere statussiden fortløpende med den nyeste informasjonen», skrev Swedbank i en driftsmelding kokken 11.40.
Bruker privat Vipps
Klokken 13.26 skriver selskapet at hendelsen er løst.
Men problemene ser ut til å vedvare, i alle fall hos de to Narvesen-kioskene Digi besøker rundt kl 13.45.
– Terminalene har vært ute av drift i nesten tre timer, og problemet er fortsatt ikke løst, forteller en kjøpmann som ikke vil navngis.
Kioskene må ta betalt kontant. I praksis betyr det hovedsakelig Vipps med den ansattes private konto, som igjen må logges og avregnes mot kassen på slutten av dagen. Noen har bedriftskonto, andre ikke.
En 7-Eleven-ansatt opplyser til Digi like før klokken 14 at problemene hos dem har vart i rundt en time og nå er løst.
Flere butikker
– Dette er en fellesfeil som gjelder alle som har Swedbank i hele Norden og har rammet en rekke flere butikker enn våre, skriver kommunikasjonsrådgiver Gina Elisabeth Rudsrud i Reitan Convenience, som eier kioskene, i en e-post.
Hannes Mård, pressesjef i Swedbank, forteller på telefon til Digi at forstyrrelsen ikke har vært omfattende, men bekrefter samtidig innholdet i driftsmeldingene. Han har ingen informasjon om hvor mange som har vært rammet i Norge, forteller han.
– Vi har ikke lenger noen forstyrrelser i systemet, men om det fortsatt er noen som har problemer beklager vi det og vil hjelpe for å løse det, sier han.
IBM er i konflikt med en av landets største offentlige IT-leverandører