Tim Sweeney, toppsjef og medgründer i det 25 år gamle spillselskapet Epic Games, kom fredag i forrige uke med kraftige anklager mot Microsoft i en kronikk i The Guardian. Han mener at Microsoft med selskapets nye Universal Windows Platform (UWP) er i ferd med å låse inn og ta full kontroll over all distribusjon og handel av apper i Windows 10.
Universal Windows Platform er navnet på teknologien som gjør det mulig å kjøre bygge apper som kan kjøres Windows 10-baserte enheter i alle størrelser, inkludert smartmobiler, pc-er og Xbox.
Ny innelåsing
Sweeney skriver at dette er det mest aggressive skritt Microsoft noen gang har gjort, og at den konkurransehemmende virksomheten som selskapet tidligere har blitt dømt og straffet for, var temmelig begrenset i forhold til det som nå er i ferd med å skje.
– Her går Microsoft imot hele pc-industrien, inkludert forbrukere (og «gamere» spesielt), programvareutviklere som Epic Games, utgivere som EA og Activision, og distributører som Valve og Good Old Games, skriver Sweeney.
Problemet, slik Sweeney beskriver det, er at Microsoft med Windows 10 har kommet med funksjonalitet som kun er tilgjengelig for utviklere dersom de overgir kontrollen over egne produkter til det Sweeney kaller det innelåste UWP-økosystemet.
– De innskrenker brukernes frihet til å installere fullverdig pc-programvare og kullkaster rettighetene utviklere og utgivere har til å opprettholde et direkte forhold til sine kunder, mener Sweeney.
Bortgjemt?
Han skriver at muligheten for å laste ned, installere og oppdatere UWP-apper på utsiden av Windows Store er skrudd av som standard i Windows 10, og at brukerne må grave seg dypt ned i innstillingene for aktivere støtte for slik «sideloading». Han legger dog til at Android og Google Play ikke er noe bedre.
Apple nevnes ikke i kronikken til Sweeney.
En rekke utgivere av spill og annen programvare selger i dag produktene sine direkte til Windows-brukerne, gjennom egne markedsplasser. I tillegg kommer svært populære distribusjonskanaler som Valves Steam.
Fiasko
– Microsofts situasjon er derimot pinlig. Sju måneder etter lanseringen av Windows Store og Windows 10, er stedet fortsatt fritt for ledende tredjepartsspill og sentrale produkter som definerer pc-opplevelsen. Hvor er Photoshop? Grand Theft Auto V? Fifa 2016? Der er noen pc-porteringer av det som var flotte mobilspill, og noen snålere ting, slik som Windows 10-porteringen av Android-porteringen av pc-versjonen av Grand Theft Auto fra 2004, skriver Sweeney.
– Men det gode pc-innholdet mangler, med unntak av Microsofts egne programvareprodukter. Tror Microsoft virkelig at uavhengige pc-utviklere og -utgivere, som holder av sin frihet og sitt direkte forhold til kundene, kommer til å melde seg på denne nåværende UWP-fiaskoen?
Krav
Sweeney mener at Microsoft må gjøre det like enkelt for brukerne å laste ned og installere UWP-applikasjoner fra weben, som det i alle år har vært med Win32-applikasjoner. Han mener dessuten at alle må få tilby butikker for spill og apper i UWP-format, samt at brukerne, utviklerne og utgiverne må kunne få handle med hverandre uten at Microsoft alltid skal ha 30 prosent av omsetningen.
– Etter mitt syn, dersom ikke Microsoft åpner opp UWP for pc slik det er beskrevet her, så kan, bør, må og vil UWP for pc dø som et resultat av «backlash» i bransjen.
Microsoft tilbakeviser
I en kommentar til The Register avviser Microsoft kort kritikken.
– Universal Windows Platform er et fullstendig åpent økosystem, tilgjengelig for enhver utvikler, og som kan støttes av enhver butikk, heter det i uttalelsen.
Det legges til at det fra og med novemberoppdateringen til Windows 10 har vært enkelt å installere UWP-apper, uten å måtte endre innstillinger for å aktivere dette.
Det meste av uttalelsen handler dog om hvilke nye muligheter UWP, kombinert med Xamarin, gir utviklere til å integrere eksisterende kode med mulighetene UWP gir.