Oslo (NTB): Selskapet Hamelia må betale 100.000 kroner i gebyr for å ha sendt dyre SMS-meldinger til 11.000 forbrukere uten at de var bestilt. Det er første gang et selskap straffes for en slik overtredelse.
I tillegg må den ansvarlige lederen for selskapet betale 50.000 kroner. Det har Markedsrådet bestemt.
- Det har lenge vært mye grums i denne bransjen. Vi håper firmaene skjerper seg når de ser at det koster å bryte markedsføringsloven, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet.
I fjor klaget over 50 forbrukere til Forbrukerombudet over at de fikk SMS-er med passord og brukernavn til nettstedet Musictonez.net til en pris av 29 kroner, uten at de hadde bestilt det.
Det ansvarlige selskapet, Hamelia AS, greide ikke å dokumentere at tjenestene var bestilt av klagerne og må nå betale til sammen 150.000 kroner i overtredelsesgebyr.
Hittil i år har Forbrukerombudet fått rundt 200 skriftlige klager fra forbrukere som mener at de har blitt belastet for overtakserte SMS-meldinger de ikke har bestilt. (©NTB)