SIKKERHET

Strengere krav ved kjøp av mobilabonnement skal forebygge id-tyveri

Kravene til identifisering ved kjøp av kontantkort og mobilabonnement skjerpes, og skal gjøre det vanskeligere for kriminelle å misbruke identiteten din.

Karianne Tung og regjeringen strammer inn reglene for identifisering når man kjøper mobilabonnement.
Karianne Tung og regjeringen strammer inn reglene for identifisering når man kjøper mobilabonnement. Foto: Arash A. Nejad
14. jan. 2025 - 11:49

For å beskytte forbrukere mot identitetstyveri, har regjeringen innført nye regler som krever at du må fremlegge originalt og gyldig identitetsbevis, for eksempel pass eller norsk førerkort, eller elektronisk ID, som BankID, for å kjøpe kontantkort eller opprette mobilabonnement.

– Nå trygger vi norske forbrukere og gjør det vanskeligere å begå digital svindel. Tidligere har det vært for enkelt å opprette mobilabonnement i andre sitt navn, det gjør vi noe med nå, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung i en pressemelding.

Tung peker på at digital svindel og ID-tyveri er et alvorlig samfunnsproblem.

En undersøkelse fra Respons Analyse, utført på vegne av Nkom (Nasjonal kommunikasjonsmyndighet) viser at ni av ti nordmenn ble forsøkt svindlet via SMS, epost og telefoni i fjor. 

– Med de nye reglene på plass er målet å redusere antallet ID-tyverier ved opprettelse av falske mobilabonnementer. Dette vil ikke bare beskytte enkeltpersoner, men også styrke tilliten til digitale tjenester i samfunnet, sier Kamilla Sharma, avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nkom. Nkom vil gjennomføre tilsyn for å sikre at aktørene sørger for lovpålagt ID-kontroll ved kjøp av mobilabonnement.

Det er en stor økning i antall svindelanrop fra Sverige og Danmark, advarer Telenor og Telia.
Les også

Telenor: Advarer om gigantisk økning i «Paypal-svindel»

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.