Facebook har feilidentifisert flere tusen reklamer, som har blitt markert i henhold til retningslinjene deres for politisk reklame, ifølge en studie.
Forskere ved Belgias KU Leuven-universitet og New York University har undersøkt 33,8 millioner reklamer som var å finne på det sosiale mediet mellom juli 2020 og februar 2021.
Facebook har strengere vilkår for betalte reklamer som angår sosiale spørsmål, valg eller politikk – inkludert innlegg som promoterer bestemte politiske kandidater – enn for reklame ellers.
Reklame merket som politisk vises på nettstedet med en ansvarsfraskrivelse som forklarer hvem som har betalt for dem. Reklame som blir identifisert som politisk uten å være erklært som det, blir fjernet.
Men forskerne fant ut at i 189.000 tilfeller der Facebook gjennomgikk reklame for å sjekke om den skulle behandles som politisk, ble det feil 83 prosent av gangene.
Disse inkluderer 117.000 tilfeller der systemet til Facebook ikke klarte å behandle reklamer som politiske og 40.000 der reklame feilaktig ble behandlet som politisk selv om de ikke var det.
Forskerne advarer om at feilidentifisering skaper muligheter for manipulasjon.
– Når Facebook ikke klarer å identifisere markedsførere som ikke merker reklamene sine som politisk på riktig måte, kan ondsinnede spre feilinformasjon, legger de til.
VG og NRK går sammen i kampen mot falske nyheter