Den industri-sponsede studien ble publisert mandag, og bestrides av teknologigiganten og medieanalytikere.
Studien er gjennomført av bransjeorganisasjonen News Media Alliance. Den konkluderer med at Google og andre teknologigiganter skader tradisjonelle nyhetsorganisasjoner ved å dominere økosystemet for internettnyheter – og annonseinntektene som genereres.
Ifølge studien har Google i økende grad fått inntekter fra nyhetsinnhold, siden dette er innhold som holder på forbrukerne. I tillegg hjelper nyhetssøkene internettgiganten med å samle brukerdata for å skreddersy andre produkter.
Rapporten forventes presentert denne uken i en amerikansk kongresshøring om monopolforebygging av store teknologigiganter.
Google bestrider funnene i studien.
– Disse kalkuleringene er, som flere eksperter peker på, unøyaktige, sier en talsperson for Google.
– Det overveldende antallet nyhetssøk viser ikke annonser. Studien ignorerer verdien Google skaffer. Hver måned gir Google Nyheter og Google Search over 10 milliarder klikk til utgiveres nettsteder, noe som igjen gir abonnenter og betydelige annonseinntekter.
Andre analytikere har også uttrykt skepsis om metodene og konklusjonene av studien.