FORBRUKERTEKNOLOGI

Suksess for norsk spill-app

Rundet 30 millioner nedlastninger.

8. aug. 2013 - 11:48

Spillet Fun Run, som du kan få gratis til iOS og Android, har blitt en stor suksess. Denne uken rundet spillet 30 millioner nedlastinger og 10 millioner aktive spillere, som til sammen har sørget for 1,5 milliarder spillsesjoner.

Bak spillet er det en gjeng studenter fra NTNU i Trondheim som har dannet spillstudioet Dirtybit. Selskapet er per i dag bare etablert som et DA, delt ansvar og må således ikke levere regnskap. Men siden etableringen i 2011 har spillet Fun Run vært en slager på den internasjonale spillscenen som har vokst frem på mobile enheter. RETTELSE: Selskapet ble omdannet til et AS tidligere i år. For opplysninger om selskapet i offentlige registre les her.

Fun Run er ett av de første suksessfulle sanntids-multiplayer spillene i markedet og ble raskt etter lanseringen i september i fjor en suksess på i Apples App Store i USA og flere andre markeder.

Nå planlegger Dirtybit et nytt spill, som etter planen skal være tilgjengelig i markedet i løpet av høsten.

Da spillmarkedet til smarttelefoner var i sin barndom dukket det stadig opp suksesser som tok markedet med storm, og noen ble værende. Et godt eksempel er finske Rovio, som har opplevd en eventyrlig suksess med sine Angry Birds-spill. Bare i 2012 dro dette selskapet inn imponerende 574 millioner kroner på sine spill.

Teamet bak Fun Run, Trondheimsbaserte Dirtybit, har hatt stor suksess. Til høsten lanserer de et nytt spill til smarttelefoner. <i>Bilde: Dirtybit</i>
Teamet bak Fun Run, Trondheimsbaserte Dirtybit, har hatt stor suksess. Til høsten lanserer de et nytt spill til smarttelefoner. Bilde: Dirtybit

Hvor mye spillet har kastet av seg, vites ikke. Det lyktes ikke digi.no å få kontakt med noen av gründerne i selskapet torsdag formiddag. Men til Adresseavisa i vinter uttalte en av gründerne, Erlend Børslid Haugsdal, at teamet i starten håpet å tjene 3.000 kroner hver i måneden.

– Vi er langt forbi det, men spillmarkedet er flyktig, så det vil jo etter hvert gå nedover, sa Børslid Haugsdal til avisen den gangen. Da hadde de 14 millioner nedlastinger. Nå er dette mer enn doblet på rundt et halvt år.

Spillet er gratis, men det er mulig å kjøpe utstyr til karakteren i spillet. Det er også reklame, men trykket skal være langt mindre enn i mange andre gratisspill.

– Vi vil ikke ødelegge spillopplevelsen for brukerne, så vi nøyer oss med en fullskjermreklame hver tiende time, sa Børslid til avisen.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra