IBM avslørte fredag at selskapet har bygget en superdatamaskin på størrelse stor TV, som er basert på brikketeknologi som skal brukes i spillmaskiner i løpet av 2004. Dette melder Reuters.
Ifølge IBM skal maskinen kunne levere to tusen milliarder beregninger per sekund og er en nedskalert prototyp av Blue Gene/L-maskinen som selskapet bygger for Lawrence Livermore National Laboratory i California.
Les også:
- [14.03.2005] Leier ut Blue Gene over Internett
- [26.02.2004] Cray kjøper truende oppstart innen supermaskiner
- [17.02.2004] Europas kraftigste datamaskin er ferdig
- [17.11.2003] Mye nytt på superdatatoppen
- [06.11.2003] - 64 Cell-kjerner nok for teraflopsytelse
- [04.11.2003] Trolig PowerPC-prosessor i neste Xbox-generasjon
- [03.09.2003] Universitet lager kraftig Power Mac-klynge
- [19.11.2002] Super-IBM sterkere enn dagens 500 kraftigste til sammen
Datamaskinen skal ha fått plass i listen for TOP500 Supercomputing sites, som kommer i en oppdatert utgave i løpet av de neste sju dagene.
Nøyaktig hvor kraftig maskinen egentlig er, virker noe uklart. New York Times skriver at den er utstyrt med 512 PowerPC 440-prosessorer, mens Reuters siterer IBMs visepresident for teknologi og strategi, Irving Wladawsky-Berger, på at antallet prosessorer er 1000. New York Times hevder at maskinen kan utføre 1400 milliarder regneoperasjoner i sekundet, mens Reuters hevder at tallet er 2000 milliarder regneoperasjoner i sekundet. IBM har foreløpig ikke sluppet noe materiale som bekrefter noen av disse tallene,
PowerPC 440 er ifølge New York Times svært lik PowerPC 970-prosessorene, også kjent som G5, som benyttes i Apples raskeste Macintosh-modeller. Men 440-utgavene opererer med lavere klokkehastighet. Ved å redusere hastigheten blir antallet operasjoner lavere for hver prosessor, men dette gjør det mulig å pakke brikkene tettere sammen, slik at den totale ytelsen kan gjøres høyere.
Wladawsky-Berger sa også at teknologien vil danne grunnlaget for den neste generasjonen av spillmaskiner fra Nintendo og Sony.
Brikkene skal ifølge Wladawsky-Berger være billigere å produsere og forbruke mindre strøm enn tradisjonelle mikroprosessor, noe som gjør det mulig å krympe maskinvaren uten at det går utover ytelsen.
- Det å produsere brikker i volum for spillmaskiner vil hjelpe til med å redusere kostnadene ved å bygge superdatamaskiner, forklarer han.