Norske leverandører dominerte totalt det norske markedet for forretningsprogramvare (ERP). De fleste større norske programvareselskaper, som Visma, SuperOffice, Mamut og tidligere Agresso lever av å selge økonomisystemer, CRM og andre tilhørende moduler.
Men den internasjonale konkurranse øker nå kraftig fra to hold. De store aktørene som Oracle og SAP satser med nye løsninger sterkere på mellomstore og små bedrifter. I tillegg kommer nye aktører eller aktører som Microsoft som kjøper opp og utvider.
Microsoft kjøpte seg en solid plass i det norske ERP-markedet med danske Navision (og Damgaard). Microsoft selger disse løsningene og arbeider med å kode sine helt nye systemer. I januar i fjor ble Microsoft CRM, Microsoft første egen-kodede ERP-pakke lansert i USA.
Nå offentliggjøres det første salget av gjort i Norge, men foreløpig er det engelsk språkdrakt. I følge Gustav Line, direktør Microsoft Business Solutions, kommer den helnorske-versjonen om våren 2005.
Det er NTB (Norsk Telegrambyrå) som har kjøpt Microsofts CRM. Nyhetsbyrået skal bruke systemet til å segmentere og analysere hva deres kunder kjøper og ikke kjøper. Det er Tarantell og Computerland Norge som er gjort salget og skal implementere.
- NTB vurderte hvertfall også SuperOffice, men valgte Microsoft. Kontrakten er på rundt 300.000 inkludert servere og lisenser, forteller Jens Christian Bang, salgssjef Software, Computerland Norge.
Microsoft er kjent for å kaste seg inn i nye markeder og kapre markedsandeler med signifikante priskutt. Dette skal ikke være tilfelle med Microsoft CRM, forteller Bang til digi.no.
digi.no får avviket fra Microsofts tradisjonelle strategi bekreftet av Microsofts Business-sjef.
- Vi ser ikke noe behov på å presse pris. Vårt salgsargument er integrasjonen mot andre Microsoft-produkter, forteller Line til digi.no.