Lillesand (NTB): Post- og teletilsynet vil vurdere reaksjoner overfor Telenor etter at tre millioner kunder mistet mobilnettet torsdag kveld.
I forbindelse med at Telenor skulle oppdatere en database torsdag kveld, mistet kunder over hele landet muligheten til å ringe og sende SMS-meldinger fra klokken 19.20 til 21.34.
– Telenor har hatt en feil i forbindelse med planlagt arbeid. Det er dessverre en gjenganger i IKT-verdenen. Vi vil derfor undersøke om man har hatt tilstrekkelige risikovurderinger og om man har hatt tilstrekkelig beredskap for feilsituasjoner, sier Einar Lunde, avdelingsdirektør for tilsynets avdeling for nett til NTB.
Han sier tilsynet ser svært alvorlig på slike feil, fordi samfunnet stoler på at mobilnettet skal fungere.
– Det er for tidlig å konkludere, men vi vil vurdere å pålegge særskilte tiltak eller nye prosedyrer, slik vi har gjort ved flere anledninger tidligere, sier Lunde.
Telenor visste fredag morgen ikke hva som gikk galt da databasen skulle oppdateres, skriver VG. Ifølge avisen ble hele tre millioner mobilkunder rammet av feilen.
– Vi vil nå analysere hendelsen og iverksette nødvendige tiltak for å unngå at lignende feilsituasjoner rammer våre kunder, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge i en pressemelding. (©NTB)
Les også:
- [05.11.2014] Tier om mobilbruddet
- [03.11.2014] «Ekspertgruppe» skal hindre ny mobilkollaps
- [31.10.2014] Telenor gransker utfall
- [30.10.2014] Oppdatering lammet Telenors mobilnett