Google-tallene for andre kvartal gjenspeiler den vonde utviklingen innen nettannonsering.
Sammenliknet med andre kvartal i fjor økte omsetningen med beskjedne 2,9 prosent, til 5,52 milliarder dollar. I fjor var vekstraten 39 prosent. I forrige kvartal var den 6 prosent.
Kostnadskutt i forkant av den forventede nedgangen gjør at utslagene på bunnlinjen er minimale: Nettoresultatet økte med 19 prosent til 1,48 milliarder dollar.
Kuttene omfatter 300 permitteringer, innskrenking av goder, stengning av kontorer og utsetting av prosjekter, blant annet en ny datasentral.
Toppsjef Eric Schmidt mener tallene er «gode», den allmenne økonomiske tilbakegangen tatt i betraktning.
Les også:
- [06.08.2009] Google øker igjen annonseomsetningen
- [16.07.2009] Bredt samarbeid om standarder for nettskyer
- [15.07.2009] Microsoft priser sine tjenester i nettskyen
- [09.07.2009] PC-giganter i kø for Chrome OS
- [08.07.2009] Google «Native Client» er sikkerhetsklarert
- [03.07.2009] Formell etterforskning av Googles bokavtale