VHF Communication sloss om å få levere Sepura-telefoner til en verdi på opptil 100 millioner kroner, men tapte da Nødnett valgte Motorola gjennom Siemens.
Klageren, terminalleverandøren VHF Communication, klagde på anbudsprosedyren som ble valgt. Selskapet vant fram med klagen i Klagenemnda for offentlige anskaffelser, Kofa.
I tillegg har VHF fått medhold fra Oslo Tingrett. I dommen som ble avsagt i går, viser tingretten til at Direktoratet for nødkommuninikasjon har brutt flere regler i anbudsprosessen rundt innkjøp av nytt utstyr. Likevel får de skadelidende ingen erstatning, skriver Aftenposten.
- I et av Norges største IT-prosjekter til fire milliarder kroner er det underlig og svært skuffende at Staten som aktør slipper unna, sier administrerende direktør Trond Knudsen i VHF Communication til digi.no.
Knudsen har lagt ned halvannen million kroner i anbudsforberedelser og frykter saksomkostninger på 150.000 kroner. Til tross for at han har fått medhold både fra KOFA og Tingretten for klare anbudsbrudd, er det han som liten aktør med 15 ansatte som må bære omkostningene.
Hos KOFA får digi.no opplyst at det ikke er automatikk i å få erstatning selv om det er begått anbudsbrudd. Alle vilkårene for erstatning må være oppfylt.
I saken med VHF Communication ble det hevdet at leverandøren uansett ville ha levert anbud selv om de «burde ha forstått» at Siemens ville ha vunnet kontrakten.
- Jeg synes ikke det er opplagt at Siemens skulle vinne denne kontrakten. Selv om de hadde tilrettelagt for infrastrukturen har de aldri levert terminaler på dette markedet. Det har derimot vi gjort både i Sverige og jobber med tilsvarende nett i Danmark i disse dager, sier Knudsen til digi.no.
VHF har siden starten i 1982 vært leverandør av radiokommunikasjon til blålysetatene, samt Forsvaret som har vært selskapets største kunde de siste årene.
VHF krevde i utgangspunktet erstatning for negativ kontraktsinteress i forbindelse med likebehandling. Direktoratet oppgav som grunn at Siemens fikk kontrakten i slutten av 2006 på grunn av at nødnettet hastet. Nødetatene hadde allerede ventet lenge med en ny infrastruktur og ettersom infrastrukturen var lagt til Siemens ble det bestemt at radioapparatene skulle behandles med såkalt «hasteprosedyre».
Faktum er imidlertid at nødnettet fortsatt er forsinket og er nå halvannet år forsinket.
- Vi er forferdelig skuffet over at slike ting kan skje uten at det får noen som helst konsekvenser for staten, sier Knudsen.
KOFA har som oppgave å tilby gratis hjelp til tilbydere som føler seg forbigått. Det kan koste svært mye å lage anbud. Ementor er en annen aktør som i sin tid fikk medhold av KOFA får tapt anbud mot St.Olavshospitalet i konkurranse mot Telenor. Der ble anbudskostnadene anslått til 10 millioner kroner.
Etter at klagene er behandlet i KOFA er det opptil tilbyderne selv å vurdere om de vil rette krav om erstatning. Dette må i såfall forfølges ved de ordinære domstoler.