TROMSØ (digi.no): Da iPads og iPhones gjorde sitt inntog i teknologiverdenen fikk det en merkelig bieffekt. Apple-nyvinningene tok rett og slett med seg Adobe sitt flaggskip for interaktivt innhold med seg i dragsuget, og stadig færre innholdsprodusenter satset på teknologien.
I årene som har gått siden Apple-lanseringene har Flash fått mindre og mindre utbredelse på internett. Produsentene fortvilte - innhold de hadde brukt milliarder av kroner på å skape var plutselig ikke relevant lengre.
H5P
Og det var nettopp på grunn av denne flashdøden gründeren, Svein-Tore Griff With, fikk ideen til den interaktive HTML5-pluginen H5P. Han var en del av en norsk e-læringsselskap som fikk smake på den smertefulle flashnedturen.
Selskapet hadde utviklet store mengder interaktiv innhold som ikke kunne gjenbrukes på grunn av tungrodd flashteknologi der redigering og gjenbruk av gamle e-læringsvideoer ble for dyrt.
- Flash hadde masse problemer for kundene sin del. Hadde vi som innholdsprodusent glemt et komma i en setning, måtte kunden kontakte oss. Så måtte vi inn i fila og redigere, så eksportere, før fila måtte lastes opp på kunden sine servere. Prosessene ble rett og slett veldig dyre, og innholdet ble derfor ikke gjenbrukt, sier Griff With.
Åpen kildekode
Alene på kveldstid i 2013 begynte han derfor å grave seg ned i filformater. Han måtte rett og slett ha en ny erstatter til Flash. Resultatet var H5P som er skrevet i åpen kildekode, og dermed også fritt tilgjengelig for alle som har lyst til å være med å bidra.
- Fordelene med åpen kildekode er mange hvis man forstår prinsippene bak det og får drahjelp av andre utviklere. Når man benytter seg av åpen kildekode, kan det være med til å få rask spredning av programvaren, sier Bjørn Venn til digi.no.
Han var pådriver for å starte Nasjonalt kompetansesenter for fri programvare i 2005. Senteret var sponset av staten, men ble lagt ned for tre år siden da man mente at målsetningen om å spre det glade budskap var nådd.
- Målsetningen var å skape trygghet rundt fri programvare, og vise at det kunne være et solid alternativ til proprietær programvare. Man gjorde en flott jobb i det norske markedet med å spre informasjon om hva fri programvare er, fortsetter han.
Kan lage alt fra spill til video
H5P plugger seg på eksisterende løsninger. Det sørger for at man er i stand til å produsere og distribuere interaktiv innhold basert på HTML5 rett i nettleseren uten spesielle redigeringsverktøy.
Det er mulig å skape rundt 30 forskjellige innholdstyper - alt fra spill, tester, videoer og presentasjoner kan skapes enkelt. H5P plugger seg på Drupal, Moodle og Wordpress. Det jobbes også med H5P i Python og Ruby Rails i kodesamfunnet.
- Har du eksempler på interaktivt innhold?
- Den mest populære innholdstypen er interaktiv video som kan spilles av på alle enheter. Det er mulig å legge på tekst eller oppgaver. Det er svært populært i e-læringsbransjen, og brukes mye til differensiert læring. For eksempel innen matematikk der man kan hoppe over eksempler i en læringsvideo som noen oppfatter som for enkle. Interaktive presentasjoner er også veldig populære, sier Griff With.
4 351 sider bruker H5P
Og H5P har blitt populært. 1. januar 2014 var det åtte sider som brukte pluginen. Det tallet er i dag steget til 4 351 sider, ifølge morselskapet Joubel sine egne tall.
- Men å telle antall sider som benytter oss er ikke en god indikator på den egentlige brukermassen. Det er flere sider som har flere millioner brukere som da ikke inngår i tellingen. Problemet er at det ikke er mulig å telle sluttbrukere, derfor må vi forholde oss til antall sider som benytter pluginen.
I skolevesenet i Belgia gjør systemet sitt inntog. Programvareleverandøren Toll net og en annen stor aktør samarbeider om å lage en H5P-tjeneste for K12 i Flanders.
Avtalene renner inn. Prestisjeuniversiteter i USA er interessert i å samarbeide, CMSet Tikiwiki jobber med å integrere H5P, og telefoner fra de største e-læringsselskapene i verden sperrer innlinjene på det lille kontoret i Tromsø på dagtid.
- Vi er laget for HTML5. Brukerne skal ikke trenge å kunne programmering eller design. En pedagog skal kunne lage videoinnhold. Det skal være enkelt å produsere interaktivt innhold som ser bra ut. Alt man trenger å gjøre er å fylle ut et skjema for mange av innholdstypene. Det gjør at det blir lettere å bruke enn mange av de avanserte verktøyene som finnes der ute, sier Griff With.
Skal utkonkurrere Flash
Ambisjonene er store. Flash i storhetstiden skal utkonkurreres på sikt. Ser man spennende interaktivt innhold på CNN, VG eller digi.no skal det være basert på H5P.
- Da vi sa det tidligere var det mange som å snudde seg og gikk, men nå er det faktisk realistisk å få til. Målet for året var at det skulle lages 50 000 interaktive innholdselementer med H5P. Foreløpig ligger vi på 70 000. Vi vet at det er nettsider i Norge som har sekssifrede antall brukere, for eksempel Nasjonal digital læringsarena.
Det fine med H5P er at forfatterverktøyet følger med innholdet til enhver tid. Det gjør det lettere å redigere filene på stedet. Løsningen gjør det også mye lettere å gjenbruke innholdet man har spyttet både tid og penger i.
- Lisensen betyr ingen ting
- Jeg tror blant annet universitetene forstår visjonen vår. Dermed ønsker de å være med på på laget videre. At vi er fritt tilgjengelig via åpen kildekode er det nok også mange som liker. Folk er lei av å være låst inne med en leverandør. Vi håper nå at de som ser etter nye løsninger går for oss som ikke låser dem inne, og er trygge å bruke.
Skal man produsere noe nytt, vil man gjerne at produktet blir tatt i bruk.
- Butikken kommer ikke av lisensene man benytter seg av, men av produktene og tjenestene man tilbyr. Klarer man å vedlikeholde systemene, gi support og drifte tilleggstjenester er man langt på vei. Da må man bare sørge for å få spredd programvaren nok til å øke salget av tilleggstjenestene, sier programvareekspert Venn til digi.no.
150 000 linjer kode
Ifølge Openhub består koden til H5P av rundt 150 000 linjer. 75 prosent av den er skrevet i Javascript og 13 prosent er skrevet i CSS. De resterende linjene består for det meste av PHP.
- Vi gjør så mye som mulig i Javascript, men har også en bit for det som må skje på serveren i PHP. Grunnen til at vi har mest Javascript er at vi ønsker H5P skal fungere på alle nettsidene i verden i dag. Vi har til og med oppdateringscriptene våre i Javascript, forklarer Griff With.
Når det kommer til metodikk kjører utviklerene bak H5P i en Kanban-retning. Det vil si at hvis man har påbegynt et visst antall jobber, når man til slutt en grense før man kan begynne på en ny oppgave.
- Vi har et mål om å ha månedlige oppdateringer. Og kjører en del extreme programming -teknikker. Her har vi stort fokus på brukeropplevelse. Vi har godt med tid, og har derfor betatestgrupper som vi gir tilgang for å se om de nye løsningene fungerer. Det er både artig og lærerikt, og man oppnår bedre resultater.
Chief Email Operator
- I starten hoppet vi over automatisk testing, men nå legges det på alt. Vi blir mer og mer sett i kortene da vi driver med åpen kildekode. Det er store internasjonale firmaer som benytter seg av tjenestene våre. Vi må hele tiden holde oss i verdensklasse. Det som produseres skal kunne ettergås av andre utviklere uten at de rynker på nesen. De skal skjønne at vi er top notch slik at de tar i bruk systemene våre, sier han til digi.no.
I dag består morselskapet Joubel av fire mann. Tre utviklere og Svein Tore Griff With som er CEO.
- Jeg pleier å si at den tittelen står for Chief Email Operator. Stillingen min består stort sett i av å svare på e-post. Det er helt ekstremt med e-post som går inn og ut her nå. Vi har tre flinke programmerere som har mye erfaring. Det kommer også to nye inn her i oktober. Det er mye søknader, men mange får rett og slett ikke innpass hos oss.
Millioner fra Innovasjon Norge
Hvordan klarer et selskap som baserer seg på åpen kildekode å finansiere satsningen?
Der har Innovasjon Norge vært et fantastisk støttespiller, ifølge Griff With. De har bidratt med rundt fem millioner kroner de seneste årene.
- Vi har også støttespillere i åtte forskjellige land. Blant annet USA, Finland, England, Sveits og Norge. Etterhvert kommer det også en markedsplass der vi vil få en andel av det innholdet som selges, sammenfatter han.
Motivasjonen for å være åpene er at alle skal kunne lage, dele og gjenbruke interaktivt innhold som skapes. For å få til det må løsningen være basert på åpen kildekode. Ifølge Griff With har bransjen friskt i minne hva som skjedde med Flash.
- Det døde jo ut nesten over natta og alt innholdet man hadde investert mye midler i var irrelevant. Man hadde da en massiv kostnad med å komme seg over på et nytt system. Når vi er åpne betyr det at det er veldig lite sannsynlig at den samme smellen skal komme igjen. Hadde vi vært lukket hadde nok ikke folk turt å bruke oss, oppsummerer han.
Vil ha utviklersamfunn på størrelse med Drupal
Fordelen med å være åpne er også store. 50 bidragsgivere hjelper til med å fikse bugs og utvikle koden.
- Vi håper å få til noe av det samme som Drupal - som har blitt kjempestore på grunn av samfunnet rundt. Jeg kommer faktisk ikke på noen negative sider ved å basere seg på åpen kildekode, annet enn at det kanskje gjør det vanskeligere for oss med tanke på finansiering.
At H5P har et samfunn av utviklere som bidrar til å bygge ut løsningen er viktig, tror Venn.
- Forutsetningen for å skape god fri programvare er at man har folk som bidrar og tar i bruk produktet. Drupal er et eksempel av mange. Google har blant annet med Chrome et stort utviklingssamfunn som hjelper til med å drive nettleseren fremover. I dette samfunnet foregår også store deler av utviklingen, før Google lukker koden ved release. Men det er selvfølgelig veldig krevende å bygge et slikt samfunn fra start. Man bør vite hva man bør og ikke bør gjøre, konkluderer ekspert på fri programvare Bjørn Venn til digi.no.