Markedssjef Luis Paulsen opplyser at svenske Spray Network opp hele selskapet etter at Norsk Familieøkonomi og MassMarket i fjor høst slo seg sammen.
Partene skal ha blitt enige om å holde salgssummen hemmelig.
Norsk Familieøkonomi er et forbrukerrettet blad (pluss en nett-tjeneste) som opprinnelig var eid av A-pressen, Skaufoss og gründerne (WACO) med en tredel hver. I overgangen mars/april solgte A-pressen seg ut og ville ikke være med det sammenslåtte selskapet videre.
Mediehuset overlot sine 12 prosent til Telenor Venture som var en av de større aksjonærene i MassMarket sammen med Venture Partners og et par gründere. MassMarket er et nettkonsept som fokuserer på salg av billige tjenester i bedriftsmarkedet.
Konserndirektør Bjørn Larsen i A-Pressen opplyser til digi.no at de solgte seg ut både fordi de ville fokusere på kjernevirksomheten på nett som i fremtiden kommer til å bli lokalaviser og regionale portaler. Han sier A-pressen også foretrekker å være inne i selskap der de kan sitte i styret og være en aktiv eier.
Dermed solgte A-pressen sin andel til Telenor Venture for en sum Larsen ikke vil røpe, men er fornøyd med.
Like etterpå ble altså hele det sammenslåtte selskapet slukt av portal- og aksess-selskapet Spray som skal tilby disse tjenestene nedover i Europa.
Spray er per i dag til stede i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Frankrike, Tsjekkia og Italia med sine portaler. Paulsen mener at konseptet deres er såpass bredt at han egentlig ikke regner verken CoShopper eller LetsBuyIt som direkte konkurrenter. Norsk Familieøkonomi/MassMarket er allerede på plass i Sverige, men det er ikke bestemt hva den internasjonale merkevaren skal hete.
Nordmannen Trond Aas vil lede den europeiske ekspansjonen. Han er i dag leder for den norske virksomheten. Utenlandsetableringen har vært planlagt i inneværende år.
Medlemstallet til Norsk Familiøkonomi er per i dag 21.000 i Norge.