Ifølge markedsføringsloven skal all reklame være lett kjennelig og skille seg klart fra vanlige brev og øvrige postforsendelser. Dét var slett ikke tilfelle med Telias reklamekampanje for kabel-TV-abonnement, mener det svenske forbrukerombudet, som synes Telias postutsendelse mer så ut som et myndighetsbrev enn en reklamebrosjyre.
Tirsdag stevnet forbrukerombudet Telia for Stockholms tingsrett, blant annet med krav om at Telia InfoMedia ilegges en bot på en halv million kroner, skriver den svenske dagsavisen Dagens Nyheter fredag.
De omstridte reklamebrosjyrene fra Telia var postet i konvolutter med påskriften "Viktig melding til deg som har denne typen uttak i ditt hjem" sammen med et bilde av et vanlig antenneuttak. Dermed kunne mottakeren få inntrykk av at konvolutten inneholdt viktig informasjon om hvordan man unngår ulykker og skader, mener forbrukerombudet.
Etter at Telia ble gjort oppmerksom på reklameovertrampet ble kampanjen avblåst. Selskapet starter nå en ny kampanje.