En ny lov mot uønsket reklame ble gjort gjeldende fra i dag. Loven innfører ifølge Mobil.se et forbud mot sende reklame til privatpersoner via tekst- eller multimediemeldinger, e-post, faks eller automatiske oppringninger.
Forbudet gjelder med mindre mottakeren har gitt sitt samtykke i forveien. Dette kan for eksempel skje ved at personen har oppgitt sin e-postadresse i forbindelse med et kjøp og ikke motsetter seg at den benyttes til markedsføringsformål. Men selv når man har samtykket, må det være enkelt for mottakeren å takke nei til fortsatt reklame.
Les også:
- [05.05.2004] Microsoft vil la registrerte spammere omgå filtrene
- [04.05.2004] Norge vil ha EU-regler mot spam
- [02.04.2004] EU advarer medlemsland om spamlover
- [11.03.2004] Spam-filtere stopper epost du vil ha
- [11.03.2004] Nettet strammer seg rundt spammere
- [17.02.2004] Drukner spammerne i deres egen e-post
- [03.02.2004] Spam kan strupe netthandelen
- [30.01.2004] Staten ber server-eiere skjerpe seg
- [26.01.2004] Spår slutt på spam i 2006
Til selskaper og organisasjoner skal det fortsatt være tillatt å sende reklame på denne måten. Men kravet om at det skal være enkelt å takke nei til ytterligere reklame gjelder også her.
Ifølge ComputerSweden hadde det svenske Konsumentverket allerede klokken ti i dag mottatt 72 anmeldelser om e-postspam. For at Konsumentverket skal kunne håndtere den forventede mengden av anmeldelser, må anmelderne benytte et spesielt skjema som er tilgjengelig på Konsumentverkets nettsted.