20 Minuten utgir aviser i Zürich, Bern og Basel i Sveits og i Madrid og Barcelona i Spania. Nå fratrer Ekkerhard Kuppel stillingen som administrerende direktør etter 18 måneder.
Det melder Schibsted i en børsmelding.
Ifølge styreformann Birger Magnus er fokus nå på å få bragt de eksisterende avisene til lønnsomhet hurtigst mulig, og selektivt vurdere oppstartsmuligheter i Europa.
- Ekkehard Kuppel har på 18 måneder plassert 20minuten på Europa-kartet for kvalitets-gratisaviser. Vi vil nå fokusere på våre eksisterende virksomheter, i tillegg til visse prosjekter som er kommet langt i forhandlingene. Kuppel vil bistå 20minuten i å fullføre disse forhandlingene, sier Magnus i børsmeldingen.
Konserndirektør for multimedia, Sverre C. Munck, tar over stillingen etter Kuppel.
- Gjennom utnevnelsen av Sverre Munck til administrerende direktør bekrefter Schibsted sitt engasjement i 20minuten-prosjektet, sier Magnus videre.
Munck selv bekrefter overfor digi.no at han vil fortsette som multimediedirektør, samtidig som han vil pendle to, tre dager i uken nedover i Europa.
- Nå som SOL er solgt og aktiviteten på multimedia trappet ned, hadde jeg kapasitet til å ta noe mer, sier han.
Munck har aldri ledet noen avis i sin yrkesaktive karriere, men mener han har lært mye om avisdrift i de åtte årene han har jobbet i Schibsted.
- Vi får veldig ulike utfordringer i Sveits og Spania. Lesertall, salg basert på lesertall og flere distribusjonspunkter blir utfordringene i Spania, mens i Sveits er vi allerede på et godt spor, sier han.
Utnevnelsen av Munck fra multimediesiden i Schibsted, indikerer imidlertid ikke at gratisaviskonseptet blir endret. Tidligere har konsernsjef Kjell Aamot uttalt til digi.no at konseptet skulle være noe mer enn distribusjon av gratis papiraviser. Men det var i lysere økonomiske tider for Internett at Aamot kalte 20minuten for et multimediekonsept.
- Det ligger ingen endring i konseptet overhodet, sier Munck i dag og mener at jobben først og fremst skal gjøres på kostnadssiden. Det innebærer mindre fokus på ekspansjoner, både når det gjelder geografi og distribusjon. Fokuset på kostnadsbesparelser, blir i tråd med hva hele avisbransjen opplever for øyeblikket.