Amazons Kindle har blitt en suksess og er en dominerende plattform i markedet for elektroniske bøker.
Nå er selskapet ute med oppdaterte versjoner av Kindle-familien. I september lanserte de også et nettbrett, Kindle Fire, i konkurranse med Apples iPad og diverse Android-nettbrett. Amazons toppsjef, Jeff Bezos, har ikke lagt skjul på at selskapet konkurrerer på pris.
30 kroner i tap per brett
Ifølge den amerikanske økonomi-nettavisen MainStreet.com selges nemlig Amazons nye Kindle med et betydelig tap i forhold til produksjonskostnaden.
Kindle-versjonen som koster 79 dollar for amerikanske kunder koster nemlig 84,25 dollar å produsere. Med andre ord taper Amazon rundt 30 norske kroner per enhet som de selger.
Beregningene til grunn for dette er det analyselskapet IHS iSuppli som har utført på oppdrag fra MainStreet.com.
De har “åpnet opp” Kindel-apparatet og gitt en pris til hver eneste komponent, samt gitt et prisestimat på hvor mye det vil koste å sette sammen. Programvarekostnader, og kostnader knyttet til utsendelse og andre tjenester er ikke hensyntatt.
Eier kunden
Men hvorfor vil Amazon selge med tap? Selskapet vil ikke kommentere saken til den amerikanske nettavisen, men de vet hva de gjør.
Kindle-brettet er kraftig subsidiert fordi Amazon vil at flest mulig skal kunne kjøpe ett. Amazon tjener nemlig pengene inn igjen på salg av e-bøker og annet innhold via Kindle-brettet, samt at de også selger annonser på brettet når det ikke er i bruk. Har du en Kindle er det via Amazon du vil handle e-bøker. Det kan bli god butikk for Amazon.
Hard kamp
Kampen om ebok-markedet er knallhard i USA, og denne uken lanserte Barnes & Noble sin oppdaterte Nook. Amazons aggressive prisstrategi gjør det imidlertid hardt å konkurrere. De som vil utfordre selskapet må kunne matche Amazon på pris og dermed ta en stor kostnad på maskinvare.
Kindle Fire er et godt eksempel på hvordan Amazon også går mot Apples iPad. Amazons nettbrett vil nemlig koste 300 dollar mindre enn den billigste iPad 2 utgaven som er i salg.
Veddemålet her er det samme: Amazon forventer å få igjen disse pengene når Fire-brukerne vil benytte brettet til å handle på Amazons spesialtilpassede nettsider.
Men også for Amazon er dette en sjanse å ta. Selskapets resultater for tredje kvartal var alt annet enn lystig lesning, ettersom selskapet har pløyd inn enorme summer for fremtidig vekst. Dersom strategien ikke lykkes, og Kindle-brukerne ikke handler som forventet, vil marginene fordufte raskt og tapene bli store.