NRK ønsker at FM-båndes skal stenges i 2014, slik at alle går over til dab. Det har de ikke fått gehør for hos den sittende regjeringen.
Ifølge Dagens Næringsliv bruker NRK 32 millioner kroner per år på å sende radio i det digitale dab-nettet. I tillegg taper Telenor 12 millioner i året på dab.
Totalt skal NRK ha investert flere hundre millioner kroner på digitalradio. NRK er sikker i sin sak på at publikum etterhvert vil forlate fm-plattformen og velge å høre på radio via internett og dekodere knyttet til det digitale bakkenettet for tv.
I et brev til kulturminister Trond Giske medgir kringkastingssjf Hans-Tore Bjerkaas at NRK-ledelsen har hatt altfor optimistiske forestillinger om hvor lystne publikum er på å bruke mange hundre kroner på ny radio som hverken leverer radio-kanaler eller Radio Norge.
Han poengterer i brevet at selve radiomediet står i fare dersom dab ikke skjer raskt nok.
I 2008 ble det solgt 47.000 dab-radioer i Norge, mot 780.000 fm-apparater.
Både Aller-konsernet og P4 har i løpet av de siste par årene lagt ned dag-radio kanaler av økonomiske årsaker, skriver Dagens Næringsliv.
NRK og P4 sender sine hovedkanaler både i FM-båndet og gjennom dab, i tillegg til at NRK også sender nisjekanaler som NRK Folkemusikk, NRK Klassisk og NRK Gull kun i dab-nettet.
Trond Giske har fortsatt ikke lyst ut nye konsesjoner for å få flere kanaler i nettet.
- Mitt ansvar ligger hos lytterne. Det er to grunner til at jeg mener vi bør gå saktere fram enn tilfellet var med innføringen av digital-TV. Det er mer kostnadskrevende for forbrukerne å gå over til dab. Årsaken er at de fleste har flere radioapparater. I tillegg oppleves ikke kvalitetsforbedringen stor nok, sier Giske til Adresseavisen.
- Når halvparten har kjøpt digital radio, så er vi villige til å diskutere en konkret tidsfesting for når FM-nettet kan slukkes, sier han.
I dag har cirka 17 prosent av folket kjøpt digital radio. Med dagens tempo, der salgstallene ligger stabilt på rundt 60.000 DAB-radioer i året, vil Giske først ta denne praten i år 2022.
- Bilindustrien i Europa har gått inn for å lage mottakere for dab og dab+, og det er et riktig steg på veien. Jeg ser at digitalradio er fremtiden, sier Giske.
Norge og Storbritannia er de eneste landene i Europa som har satset på dab. Sverige har gått for en annen standard, dab pluss, mens USA og Japan har igjen andre standarder for digital radio.