Shahzad Ranas selskap subClearing har allerede et titalls kunder på det norske markedet.
Men de store kontraktene har han foreløpig gått glipp av.
subClearing var i finalen der tre kandidater deltok, men tapte kampen om den store avtalen med Innholdsnett før jul. Alliansen av norske internettmedier valgte i stedet konkurrenten eSolution.
Norsk betalingsløsning for nettaviser er klar
Innholdsnett-alliansen snudde i siste liten
Norske nettaviser velger felles betalsystem
digi.noskrev om tidligere i dag
I den norske anbudsrunden før jul var subClearing alene i finalerunden, i Danmark hadde selskapet hans alliert seg med det danske teleselskapet Sonofon, der Telenor er inne på eiersiden.
- Vi får stadig tilbakemeldinger om at vi har det beste systemet. Det var tilfelle også i Danmark. Problemet var bare at Sonofon viste seg å ha et noe dårlig rykte på seg i danske markedet. Det viste seg å bli avgjørende, sier Rana som understreker at selskapet hans har vært veldig fornøyd med samarbeidet.
Dermed har subClearing fortsatt kun kunder i det norske markedet.
Men Rana er slett ikke nedslått av den grunn.
- Ja, du kan si at vi er en evig nummer to, men det kan jeg absolutt leve med. De som er nummer én har nemlig ikke råd til å gjøre noen tabber. Det å ligge bak som annenfører tillater meg å gjøre en helt annne type sprell enn jeg kunne gjort hvis jeg var nummer én, mener han.
Rana har nemlig slett ikke noe tro på at ett selskap kommer til å få monopol på betalingsløsninger i hvert enkelt av de nordiske landene.
- Jeg tror ikke ett system kommer til å dominere fullstendig. Nettaktørene må jo være åpne og slippe inn betalingsvillige kunder. Jeg blir sjokkert hvis det viser seg at man kun kan bruke VISA-kort på én site. Da må de gå litt på ski i skauen og tenke seg om, ler en kampvillig Rana.