BEDRIFTSTEKNOLOGI

Tar 3D-skjermen til et nytt nivå

En drøm for ingeniører.

Du ser ikke hva jeg ser: Det er ikke så lett å vise i 2D hva direktør i HP Norge, Verner Hølleland ser på skjermen i 3D, men vi har sett det og ble imponert.
Du ser ikke hva jeg ser: Det er ikke så lett å vise i 2D hva direktør i HP Norge, Verner Hølleland ser på skjermen i 3D, men vi har sett det og ble imponert. Bilde: ORV
26. jan. 2015 - 08:25

LAS VEGAS (TU/digi.no): Vi har sett mange PC-er og TV-er med 3D de siste årene. Felles for dem alle er at de har floppet. De fleste TV-er som selges har 3D, men nesten ingen bruker det. Men betyr det at 3D er over?

Absolutt ikke, mener HP. 3D på den rette måten er veldig nyttig. Nå kommer de med en 3D-skjerm som skiller seg fra det meste vi har sett til nå. Vi fikk prøve en prototyp og kan underskrive på at dette var spektakulært. Dette er noe helt annet enn det vi har sett til nå og det er det en grunn til.

Følger med

En vanlig 3D-skjerm kan vise bildet i 3D, men den er ikke på noen måte interaktiv som den ideelt burde være når du ser objektene komme til syne i tre dimensjoner. Det er nemlig HP Zvr -skjermen. Skjermen på 23,6 tommer har fire infrarøde kameraer som følger blikket til brukeren og på den spesielle pennen man bruker for å manøvrere i tre dimensjoner.

Selve skjermen er en såkalt passiv 3D-skjerm og fungerer ved at polarisasjonsbriller lar deg se annenhver linje på skjermen. Det gjør at høyre og venstre øye ser hvert sitt bilde. Brillene er utstyrt med fem punkter som kameraene følger med på. De styrer programvaren som endrer bildet etter hvor hodet er og hvordan du vinkler det for å eliminere all problematikk rundt parallakse. Samtidig ser kameraene på de to punktene på manøvreringspennen og gjør at man kan bevege objekter rundt i rommet. De kan skyves frem og tilbake i bildet og dreies rundt.

Briller og penn: 3D-brillene og manøvreringspennen har punkter som de infrarøde kameraene i skjermen ser på. Det betyr at programvaren hele tiden kan følge den tredimensjonale stillingen til hodet og pennen og justere skjermbildet etter det. <i>Bilde: ORV</i>
Briller og penn: 3D-brillene og manøvreringspennen har punkter som de infrarøde kameraene i skjermen ser på. Det betyr at programvaren hele tiden kan følge den tredimensjonale stillingen til hodet og pennen og justere skjermbildet etter det. Bilde: ORV

Overrasker

Det er to ting som overrasker med HPs nye skjerm. Først kan vi fastslå at 3D-opplevelsen er svært god, men det er det mange andre som har fått til også. Det som først og fremst imponerer er hvordan man kan se objektene fra siden når man beveger hodet.

Det er rett og slett ikke hverdagskost at vi får se slike produkter Det andre er hvor lett det er å manipulere objektene med pennen. Den viser en virtuell stråle inn på objektet og der den treffer kan man bevege det. Det kan dreies og flyttes og det hele virker helt naturlig. Vi hadde ventet en liten lærekurve, men det var ingen slik. Dette virket helt intuitivt. Det er rett og slett ikke hverdagskost at vi får se slike produkter. Derfor er vi også spent på hva dette skal koste. Vi har vanskelig å tro at dette blir spesielt billig. Skjermen er en ting, men her må det også programvare til. Vi kan tenke oss at dette blir toppen av ønskelista for alle som driver med design og for ingeniører som driver med konstruksjon. Begge har jo i mange år arbeidet med 3D-programvare. Nå kan de for alvor få se hvordan konstruksjonene ser ut i «nesten» virkeligheten.

I tre dimensjoner: Dette er reklamevarianten av hva du ser i den nye HP-skjermen. Men for en gangs skyld er det du ser mye mer imponerende enn det selv durkdrevne illustratører klarer å friste med i 2D.
I tre dimensjoner: Dette er reklamevarianten av hva du ser i den nye HP-skjermen. Men for en gangs skyld er det du ser mye mer imponerende enn det selv durkdrevne illustratører klarer å friste med i 2D.

Opplæring

En annen gruppe som vil ha stor nytte av HPs 3D-teknologi er alle som driver med opplæring. HPs demo var et semitransparent hjerte i 3D som vi kunne manøvrere rundt å se på i tre dimensjoner. Det var svært enkelt å se hvordan det virket. Hvordan kamrene pulserte og hvordan ventilene virket. Selv en anatomilab kunne ikke gjort det bedre.

Trenger mer enn skjermen

Det er selvfølgelig ikke slik at man bare kan koble HP Zvr til den gamle PCen og få full 3D-rulle i synsfeltet. For å få dette til å virke trenger du en skikkelig arbeidsstasjon og dertil programvare. Men ingeniører og arkitekter som har det kan nok glede seg til et stykke ut på våren.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.