KARRIERE

Tar på seg å digitalisere Amedia

Gaute Engbakk fra Creuna får «nøkkelrolle» i ny stilling som konserndirektør.

Gaute Engbakk tar på seg å konvertere relasjonen mellom Amedia og konsernets lesere og brukere fra hovedsakelig papirbasert til digital. Han tiltrer i løpet av våren.
Gaute Engbakk tar på seg å konvertere relasjonen mellom Amedia og konsernets lesere og brukere fra hovedsakelig papirbasert til digital. Han tiltrer i løpet av våren.
14. feb. 2014 - 13:38

Amedia har ansatt Gaute Engbakk (39) som konserndirektør med ansvar for digital utvikling og strategi. Det innebærer ansvar for Amedias digitale virksomheter, for forretningsutvikling, og for å realisere og videreutvikle konsernets digitale vekststrategi, forklares det i en pressemelding.

Engbakk har norsk og internasjonal ledererfaring, og har markert seg med gjennomføringskraft og gode resultater.

I årene 2006 til 2010 bygget han opp Accentures satsing innen informasjonsforvaltning («information management»). Siden desember 2010 har han vært toppsjef i Creuna Norge, der han har arbeidet med å kombinere merkevarebygging, reklame og digitale tjenester til en helhetlig vekststrategi.

Gjennom leveranser av kommunikasjonsplattform til henholdsvis Skatteetaten og Stortinget har Creuna, under Engbakks ledelse, spilt en viktig rolle i digitaliseringen av offentlig sektor.

Engbakk har tatt klart standpunkt for at digitalisering dreier seg om å endre selve saksbehandlingsprosessene, og at disse må rasjonaliseres ved å ta utgangspunkt i brukernes behov, ikke kun regelverk og forvaltning. Digitalisering er ikke å tilby skjemaer over nett, men å lage effektive brukersentrerte prosesser. (Se intervjuet digi.no gjorde med Engbakk i juni 2012: – Digitalisering krever nye rutiner.)

I Amedia er Engbakks oppgave staket opp av konsernsjef Are Stokstad:

– Amedia skal konvertere relasjonen til lesere og brukere fra en hovedsakelig papirbasert til en digital relasjon.

Her får Engbakk det Stokstad beskriver som «en nøkkelrolle».

Engbakk sier mediebransjen må finne en ny og robust forretningsmodell, og at den har kort tid på seg.

– Ingen av de store mediekonsernene har så langt klart å virkelig knekke koden for endring av forretningsmodellen over til digitale tjenester, sier han. – Amedia har behov for å tenke nytt, endre seg og for å handle raskt.

Lykkes dette, ser Engbakk for seg vekstmuligheter innenfor Amedias lokale medier og innen rene digitale forretningsområder.

Amedia omsatte for 5,2 milliarder kroner i 2013, og hevder å nå 48 prosent av den voksne norske befolkningen med papir- og digitale produkter hver dag.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.